مطالعه‌ی شیوه‌های کسب داده‌ها به وسیله‌ی پرستاران زن

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 عضو هیئت علمی گروه کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه ازاد، واحد تهران شمال

2 - استادیار و عضو هیئت علمی دانشگاه ازاد اسلامی واحد مرودشت گروه علوم تربیتی مرودشت ایران

3 کارشناس ارشد کتابداری واطلاع رسانی دانشکده ی توانبخشی، لیسانس پرستاری (دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی).

چکیده

سواد داده ای و دانش کافی در راه درست جستجوی داده‌ها، بازیابی و انتخاب مدارک مناسب از اهمیت شایانی برخوردار است. این امر در پرستاران که در همه‌ی ابعاد علمی و تخصصی رشته‌ی خود، همراه پزشکان فعالیت می‌کنند، بیش‌تر نمود پیدا می‌کند. شناخت ابزارهای جستجو و باز یابی داده‌ها منجر به تکامل روش‌های تشخیص و درمانی شده و حتی آموزش‌های جدید را می‌طلبد. این پژوهش به روش مطالعه‌ی پیمایشی توصیفی از راه پرسشنامه بین سرپرستاران بیمارستان‌های خصوصی شهر تهران با هدف بررسی شیوه‌های کسب داده های سرپرستاران گردآوری شده تا با شناخت نقاط قوت و ضعف این مسئله برای توسعه‌ی برنامه‌های آموزشی پرستاران بکار رود. تجزیه و تحلیل داده‌ها از روش‌های آمار توصیفی و استنباطی تواما استفاده شد. نتایج بررسی‌ها نشان داد که نداشتن مهارت‌های استفاده از رایانه و نرم افزارها، عدم تسلط کافی به متون انگلیسی و عدم آشنایی با ابزارهای جستجو از مهم‌ترین موانع مؤثر در دستیابی پرستاران زن به منابع داده ای هستند. با توجه به این‌که اصلی‌ترین منابع مورد نیاز پرستاران زن به زبان انگلیسی می‌باشد، لذا، عدم تسلط به متون انگلیسی مانعی مهم و تأثیر گذار بر دستیابی سرپرستاران به داده‌ها شناخته شد.
 

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

A Study of Information Acquisition Methods of Women Supervisors

نویسندگان [English]

  • Z Abazari 1
  • P Ghiasi 2
  • L Juolaei 3
چکیده [English]

Information literacy and the knowledge of how to correctly search information, retrieve and select proper documents is of significance particularly when it comes to nurses who work parallel and in line with physicians in all aspects of their major. An awareness of information searching and retrieving tools will lead to the improvement of the diagnosis and treatment entailing new training. This descriptive survey study used a questionnaire administered to supervisors in Tehran private hospitals in an attempt to identify their weaknesses and strengths in information acquisition in order to expand training programs for nurses. Both descriptive and inferential statistics were utilized to analyzed data. The results indicated that lack of skills to use computers and software, a poor command of English, and lack of knowledge of search tools were among the main obstacles to access information resources. As most important information sources to women nurses are in English, a poor command of it was identified as an important and effective hurdle in information acquisition of supervisors.
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Women Supervisors
  • Nurses
  • Information Literacy
  • Private Hospitals
  • Tehran
  • Information Acquisition
1- Bailey, L. (2005). Variables of information literacy in academically
successful elementary schools in Texas. Retrieved from Proquest Database
(UMI 3168568).
2- Bardestani,M. (2004).” Metacognitive approach to information literacy
“Conference and training users in information literacy development of libraries,
information centers and museums Mashhad Persian date Khordad 1383 May
2004-------1 and 2. Mashhad: the organization of libraries, museums and
documentation centers Astan Qods Razavi.p55.
 (Persian)
3- Bunyan, Linda, E. Evelin. (1991). Marketing"The hospital library to nurses".
Bulletion of medical library association. 79(2): 223-5.Available in
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC225525/
4- Burnhein, R, (1992). Information Literacy-a Core Competency Australian
Academic and Libraries. 23(4): 188
5- Byrne. (2011). ”Information Litracy:Implication for preoperative
nurses”.AORN J. Feb.vol 93 ,No(2).P 282-286..Available in
http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0001209210012627
6- Gomes, Stella-S (1970)."The nature of the use and users of midwest regional
medical library Bulltetin of medical library association. 58(4) october.
Available in http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC197509/
7- Habibi Sh, Rezaei Hachesoo P, Tabaghi R. (2010). Enhancing Information
Literacy as a Base of Developing Evidence-based Nursing. Health Information
Management 2010; 7(3): 378.(Persian)
8- Hafezi, I and Bakhtiari, Z. (2004). "The role of information literacy clients in
using library resources Astan Qods Razavi Library." Conference and training
users in information literacy development of libraries, information centers and
museums Mashhad Persian date Khordad 1383 1 and 2 May 2004. Mashhad:
the organization of libraries, museums and documentation centers Astan Qods
Razavi.(Persian)
9- Handerson, V. (1971). Implications. For Nursing in Library Activities of the
rigional programs medical library association 59(1):53-61.Available in
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC197540/
10- Malayeri Aslani, M. (2004). "The necessity of promoting the establishment
of information literacy education programs in Iran with a view to university."
Conference and training users in information literacy development of libraries,
information centers and museums Mashhad Persian date Khordad 1383 May
2004-------1 and 2. Mashhad: the organization of libraries, museums and
documentation centers Astan Qods Razavi.(Persian)
11- Marais, J.J.,(1992). Evalution of Information Literacy as product of
information education. South African Journal of Library and Information
science, 60(2), p.75-79.
12- Navarro, p. (2004). Nursung librarian: an educator of future nurses,
Reference services Review. 32(1): 40-44. Available in
http://www.emeraldinsight.com/journals.htm?articleid=861762&show=abstract
13- Nazari, M. (2005). "Information literacy". Tehran: Iranian Scientific
Information and Documentation Centre. (Persian)
14- Parirokh, M. and Moghadas-Zadeh, H .(2001).“Information Literacy:
Research on how information literacy style. Journal of Literature and Human
Sciences, Ferdowsi University of Mashhad. Spring and Summer. P. 334-
317(.Persian)
15- Revercomb, Pamela Lipe, "Internet information literacy: A study of older
adults" .(2005). iSchool Information Science and Technology - Dissertations
and Theses. Paper 14.Available in http://surface.syr.edu/it_etd/14.
16- Sheikh Kanumylan, N. (1374- 1995). Factors affecting the use of the
library, hospital nurses, "MS Thesis, School of Management and Information.
(Persian)
17- Stubbings, h & Brine, D. (2003). Reviewing electronic information literacy
training packages. Innovations in Teaching and Learning in Information and
Computer Sciences (on-line),2(1)1.Available in
http://www.ics.heacademy.ac.uk/italics/issue1/stubbings/stubabrev.pdf
18- Tabatabai, N. (1378-1999). "The concept of information literacy, MA thesis
in Library and Information Science, Tehran University, Faculty of Education
and Psychology.(Persian)
19- Taghavi, M. (1998).” information literacy and computer literacy: concepts
and definitions” information bulletin No. 12.(Persian)
20- Tyler, J.k. (1991). Meeting the Information needs of Nursing Students a
Library in struction Model for nursing research class, Medical refrences
quarterly.10(3):39-44
21- Wilson, L. A. (2001). Information literacy: fluency across and beyond the
university, In: Library user education: powerful learning, powerful partnership,
edited by B. I. Dewey. (pp. 1-17).