ارزیابی عملکرد مؤسسه ی قرآنی بیت الأحزان در تغییرات فرهنگی زنان روستایی (مورد: شهرستان ممسنی)

نویسنده

استادیار گروه جغرافیای انسانی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران-

چکیده

فرهنگ به عنوان مجموعه­ ای از خاستگاهِ اندیشه، هنجارها، عادات و باورهای جوامع انسانی که ضمن ایجاد قوام و پویایی جامعه؛ بازگوکننده تاریخ و هویت ساکنین یک کشور می­ باشد، در گذر زمان و با تکیه بر آموزش­ و ارتباط میان انسانها دائماً دستخوش تحول شده است. در این میان باورهای فرهنگی روستانشینان به دلیل داشتن ارتباط محدود با دیگر جوامع و نیز حاکم بودن سنت بر زندگی آنها در طی تاریخ کمتر دچار تغییرات بنیادین گشته است. پژوهش پیش­رو با رویکردی کاربردی به بررسی و سنجش عملکرد مؤسسه قرآنی- فرهنگی بیت­الأحزان در تغییرات فرهنگی زنان روستاییِ دهستان فهلیان از توابع شهرستان ممسنی می­ پردازد. روش تحقیق توصیفی- تحلیلی و ابزار گردآوری داده­ ها تهیه پرسشنامه و مصاحبه می­باشد. جامعه آماری شامل 438 نفر از زنان روستایی است؛ که از بین آنها تعداد 120 نفر به عنوان حجم نمونه تعیین شده­اند. به منظور تجزیه و تحلیل یافته­ های تحقیق، ابتدا پرسشنامه­ ها کدگذاری شدند، سپس داده­ های کدگذاری شده به نرم ­افزار spss انتقال داده شد. جهت سنجش سؤالات از آزمون T تک نمونه­ای و برای آزمون فرضیه ­ها از ضریب همبستگی پیرسون استفاده شده است. نتایج تحقیق حاکی از آن می­باشد که مؤسسه بیت­ الأحزان بیشتر در زمینه تربیت و آموزش کودکان موفق بوده است، به طوری ­که رضایت بیش از90 درصد از زنان نمونه را به همراه داشته است. همچنین در زمینه­ های برگزاری کلاس­های قرآن خوانی، مداحی و نیز برگزاری سفرهای زیارتی زنان روستایی رضایتمندی بالای80 درصد داشته­اند. در نهایت با ضریب همبستگی 985/0رابطه معناداری بین برگزاری کلاس­ها و جلسات فرهنگی توسط سازمان مردم نهاد بیت­ الأحزان و ایجاد تغییر نسبی در باورها و ارزش­های فرهنگی جامعه زنان روستایی مشاهده گردید. 

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Analysis Role of Cultural Institutions Beytolahzan in Cultural Changes Rural Women(Case: Mammasani Region)

نویسنده [English]

  • ali shamsoddini
چکیده [English]

Culture as a set of beliefs, habits of thought on the origin of human societies that create consistency and dynamics of indicate history and society; the identity of the inhabitants of a country can be fitted, on the passing of time and relying on the relationship between human beings and education, constantly undergoing transformation. In the meantime the cultural beliefs of the rural population due to having limited contact with other communities as well as being a ruler, during their life history tradition less change. Research ahead with an approach applied to the review and assessment of the effects of the Cultural Institute of Beytolahzan Quran, cultural changes a bit in Fahlyan rural district of rural women fitted mamasani County functions. Descriptive analytical research methods and data collection tools and interview preparation questionnaire forklift can be fitted. The statistical population consists of 440 persons from rural women, which between them total 120 persons as specified in the sample size. In order to analyze the findings of the research, the beginning of the questionnaire were encrypted, then lift the encrypted data to spss software, data transfer software. For the assessment of single samples T-test questions and to test the hypothesis of lift of Pearson has been used. The results of the research suggest that it is fitted a bit more in the field of Beytolahzan, Institute of education and training has been successful, so children of which more than 90 per cent of women. Also in the context of the Quran classes for reading, discussion, and also hold the pilgrimage have up 80% satisfaction of rural women. Finally, a significant relationship between the correlation coefficient with 0/985 classes and meetings organized by the cultural institution of the people a bit of beytalahzan and make a change in society's cultural values, beliefs, and relative rural women view.and change in relative beliefs and cultural values rural women society.

کلیدواژه‌ها [English]

  • rural women
  • Cultural changes
  • Religious beliefs
  • Beytolahzan
  • Mamasani
Baron, Robert A. and Greenbery, Jerald. (1990). Behavior in Organization: Understanding and Managing the Human Side of word. Boston: Allyn and Bacon.
 Beutel, Ann M. and Marini, M. Mooney (1998). Gender and Values. American Sociological Review, Vol. 60, Jun, Pp. 436-448.
Cohen, Omyronl (1991). Being Chinese: The Perpheralization of Traditional Identity Japanese Culture Reconsidered. Sociological Abstract, copyright 1991.
Fakohi, N. (1999). From culture to development with an emphasis on development issues, Ferdous Press, Issu 1, Tehran. (Persian).  
Hofsted, G. H. (1997). Culture and Organization. USA: Mc Grew.
Hofstede, Geert and Gert Jan Hofstede (2005). Cultures and Organizations: Software of the Mind. Revised and Expanded 2nd Edition. New York: McGraw Hill.
Inglehart, Ronald and Baker, Wayne E. (2000). Modernization, Cultural Change, and the     Persistence of Traditional Values. American Sociological Review, Vol. 65, February, Pp19-47.
Kwonug, J. (1994). Ideological Crisis among Chinese youth. British Journal of sociology, Jun, 94, Vol. 45, Issue. 21, Pp. 247.
Kastels, E. (2001). The information age economy, society, culture, Translate Ahmad Aligholiyan and Afshin Khakbaz, Tarhe no Press, Tehran. (persian).
Kastllelo, V.F. (1992). Urbanization in the Middle East, Translate by Parviz Piran and Abdolali Rezaei, Press ney, Issu 2, Tehran. (persin).  
Khakrand, Sh. Montazeralghaem, A. Chelongar, M.A. (2007). Prophet Muhammad (PBUH) and the worldview of religious civilization-building, Journal Religious thought, Vol. 22, PP. 101-124. (persian).
Mohsenian Rad, M. (2009). Its cultural roots in Iran, Press Chapar, Tehran. (persian).
Moaveni, A. (2006). Lipstick, Jihad. United State of America: Pablic Affairs.
Movahedi, M (2006). Iranian Cultural and Development, Press High Council of Cultural Revolution, Tehran. (Persian).  
Nazemi Ardekani, M. Keshavarz, S. (2009). Theoretical Principles of Change Management Culture in Iran, Press High Council of Cultural Revolution, Tehran. (Persian).  
Nosrati, R. Kazemi, A. (2010). Check anthropological foundation of social and cultural identity of ethnic groups students (Azari & Kord), journal of Iran anthropological research, Vol. 1, No. 1, pp 79-100. (Persian).
Talebiyan, M.R. Mobasheri, M. Mehrayin, M. (2010). The trend value change in Iran, 1388-1353, Encyclopedia of the Social Sciences, Vol. 1, No. 3, Tehran, PP 23-63.
Tavasoli, Gh. (2003). Anomic society in terms of social participation University Tehran Press, Tehran. (Persian).
Smith, Robert (1990). Japans Culture Reconsidered. Sociological abstract, Copyright, 1991.
Sirousek, Charlote (1996). Dress as Social Policy, Change in Woman's Press in a Southwestern Turkish Village. Sociological Abstracts, Copyright, 1996.
Saeidi, A. (1993). Introduction of Rural Geography, Press of Samt, Tehran. (Persian).
Sahami, S. (2011). The evaluation of the work culture among administrative staff of Islamic Azad University District, According to the survey, Islamic Azad University Marvdasht Branch. (Persian).
Shams, S. Amoozadeh, M, Golami, B. (2013). "The Examination of Factors Affecting Tendency to Cultural Deviance of Students of Payam Noor University: Darreshahe City, journal of Woman & Society, Vol. 4, No. 13, Pp. 101-122. (Persian).
Pirozmand, A.R. Sadeghi, Sh. (2006). What is culture and how it changes the prerequisites of cultural engineering, Press High Council of Cultural Revolution, Tehran. (Persian).