مقایسه تطبیقی ترجیحات ارزشی دانشجویان دختر دانشگاه پیام نور و آزاد اسلامی کرمان پاییز

نویسندگان

1 مربی گروه علوم اجتماعی دانشگاه پیام نور، ایران.

2 مربی گروه علوم اجتماعی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.

چکیده

ارزش ها، از بنیادی ترین عامل های جهت دهنده سازنده رفتارهای انسانی در هر جامعه هستند.
این بررسی به روش پیمایشی در بین دانشجویان دختر دانشگاه آزاد و پیام نور انجام گرفته است و
با توجه به هدف های پژوهش دیدگاه شوارتز و نوع بندی ده گانه او برای این پژوهش مناسب تر به
نظر می رسد. روش پژوهش پیمایش با استفاده از پرسش نامه بوده است. جامعه آماری تمام
دانشجویان دختر دانشگاه آزاد و پیام نور شهر کرمان بوده اند که تعداد آنان 6952 نفر بوده و با
استفاده از فرمول لین 4 حجم نمونه بدست آمده 362 نفر محاسبه شد. نتایج بدست آمده حاکی از
آن است که برحسب مقیاس شوارتز، ارزش ها به ترتیب اولویت عبارتند از: توجه به خود متعالی،
محافظه کاری، پیشبرد هدف های شخصی و آمادگی برای تغییرات. هم چنین، آزمون فرضیه ها
نشان دادند که: ترجیحات ارزشی دانشجویان دختر دانشگاه پیام بیش تر از دانشگاه ازاد است. هم
چنین، دانشجویان دانشگاه پیام نور در انتخاب اولویت ارزشی خودمتعالی و محافظه کاری تمایل
بیش تری نشان داده اند، اما دانشجویان دانشگاه آزاد در انتخاب اولویت ارزشی پیشبرد هدف های
شخصی و آمادگی برای تغییر تمایل بیش تری نشان داده اند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Comparing the Value Preferences between Female Students of Payam Noor and Azad University in Kerman

نویسندگان [English]

  • batul Seifoori 1
  • ramin Taghavi 2
  • abbas Taghavi 2
چکیده [English]

    Values are the most fundamental manufacturer of human behaviors in any society. This survey performed among female students of Payam Noor University (PNU) and Azad University. Schwartz’s ten-type scale seemed more appropriate for the objectives of this study. The research used a questionnaire as a tool. The population included all students of Kerman at Islamic Azad University and PNU, which were 6952 people. The Lin formula determined a sample size of 362 subjects. The results showed that according to Schwartz scale, values in order of preferences included attention to own transcendent, conservatism, promoting personal goals and preparing to change. The test of hypothesis indicated that the tendency of value preferences among PNU students is more than students. In addition the tendency to conservative values and own transcendent among PNU students are greater than Azad students, in priority value of preparing for change and promoting personal goals has shown a greater tendency among students of Azad University than PNU students.

کلیدواژه‌ها [English]

  • value system
  • Conservatism
  • Own Transcendent
  • Preparing for Change
  • Promoting Personal Goals
-Ahmadi, S. A. (2010)." Preliminary Study of value tendency of Isfahan
University students". Research Journal of Isfahan University, No 1&2.p
23.(PERSIAN).
- Azad Armaki,T. & Khademi,H. (2003). "preferences value of students tehran".
Cultural research letter. Eighth year, No8, winter. (PERSIAN).
-Azimi Hashemi, M. (1999)." Secondary analysis of social values and priorities
value". Research Letter, No14. (PERSIAN).
-Daryapour, Z. (2002)." Study relationship between priorities values Tehran
citizens with gender". Cultural study Letter. The new series. No. 3. (PERSIAN).
-Delkhamoosh, M.T. (2005). "Identify the content and structure of human
values in Iranian students". Iranian Psychological Journal, No. 5, p 34-15.
(PERSIAN).
-Dovas, D.A. (2010)." Survey in Social Research". Hooshang Nayebi,
Translator.Tehran: Ney Publisher. (PERSIAN).
-Erfani,N. (2001)." Study of value system 0n pre-university high school
students Kurdistan in the academic year 1999-2000". Education Magazine,
No71. (PERSIAN).
-Faramarzi, D. (2000)." Study of value structure of Tarbiat Modarres
University students. Master thesis of Sociology. Tehran: Tarbiat Modarres
University. (PERSIAN).
-Giddens, A. (2010).Sociology.Manoochehr Sabouri Translator. Tehran: Ney
Publisher. (PERSIAN).
-Khaleghifar, M. (1999). "Study material and divine values of educated Iranian
youth". cultural study Letter. Seventh year, No3. (PERSIAN).
-Noorbala, A.A. & Ets. (2007)." Evaluation of hierarchy values students of
Shahed University during 1998-2001". Journal of Behavior. Fourteen years, No.
22, Spring, p83-108. - Rokeach, M. (1973). The nature of human values. New
York: Free Press. (PERSIAN).
-Parks, L., P. Russel, "Personality, Values, and Motivation", Personality and
Individual Differences, N. 47 (2009), p. 675-684.
-Roche, G. (2007). Social changes. Vosoughi Mansour translator. Tehran: Ney
Publisher. (PERSIAN).
- Rokeach, M. (1973). The nature of human values. New York: Free Press.
-Saei Arasi, I. (2008). "The importance of social values in general culture".
Journal of Sociology, Islamic Azad University of Ashtian. Third year, No2.
(PERSIAN).
-Safari,K. & Sharifi,N. (2005). "Evaluation of hierarchy values students and its
relationship with the reference groups". Social sciences Letter, No25. Spring.
(PERSIAN).
-Sahami, S. (2008). "Students value priorities". Journal of Social Sciences, No2.
The second year. (PERSIAN).-Schwartz, S.H. (1992). "Universals in the Content and Structure of Values:
theoretical Advances and Empirical Tests in 20 Countries", Advances in
Experimental Social Psychology, N. 23, p. 1-65.
-Schwartz, S.H. (1997). "A theory of Cultural Values and Some Implications for
Work", Applied Psychology: an International Review, N. 48, p. 23-47.
-Schwartz, S.H. (1997). Influences of adaptation to communist rule on value
priorities in Estern Europe. Political psychology,18,385-410.
-Schwartz & Shalom, H. (2006). Basic Human Values: Theory, Measurement,
and Applications. The Hebrew University of Jerusalem.