بررسی میزان برخورداری دانش آموزان دختر پایه سوم متوسطه از مهارت های شهروندی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار دانشگاه آزاد اسلامی، واحد مرودشت ،گروه علوم تربیتی، مرودشت، ایران

2 استادیار دانشگاه آزاد اسلامی، واحد مرودشت،گروه علوم تربیتی، مرودشت، ایران

3 دانشجوی دوره دکترای تخصصی برنامه ریزی درسی،دانشگاه آزاد اسلامی، واحد خوراسگان،خوراسگان،ایران

چکیده

این پژوهش با هدف بررسی میزان برخورداری دانش آموزان دختر پایه سوم متوسطه نظری ناحیه 4 شهر شیراز از مهارت­های شهروندی انجام گرفته است. دراین پژوهش ازروش توصیفی از نوع مقطعی استفاده شده است . جامعه ی آماری پژوهش دانش آموزان دختر پایه سوم متوسطه نظری بوده اند ،روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای(با توجه به رشته های تحصیلی) بوده است با استفاده از جدول کرجسی و مورگان نمونه ای برابر با 360 نفر از دانش آموزان انتخاب گردید.  ابزار جمع آوری داده ها ،آزمون سنجش مهارت های شهروندی بود که پس از مطالعه مبانی نظری تهیه و تدوین شد و روایی محتوایی آن به وسیله متخصصان علوم تربیتی دانشگاه تعیین گردید. برای تحلیل داده ها از آزمون t تک نمونه ای و تحلیل واریانس استفاده شده است. نتایج بیانگر آن بود که دانش آموزان دختر پایه سوم متوسطه نظری از مهارت های شهروندی در سطحی بالاتر از متوسط برخوردار بوده اند و بین مهارت های شهروندی دانش آموزان دختر پایه سوم رشته­های تجربی، علوم انسانی و ریاضی تفاوت معنادار وجود دارد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

An Investigation in to the Detection of Rate Citizenship Skills in Third Grade student Girls Secondary School

نویسندگان [English]

  • A. GH 1
  • M. S 2
  • S. M.J 3
چکیده [English]

The aim of this study was to detect the of rate citizenship skills in female secondary school students. The research method used was descriptive and cross-sectional. The sample was 360 (based on Krejsi and Morgan Table) third grade female student that were selected through stratified random sampling. In order to collect the data, Citizenship Skills Test was used. Data analysis involved descriptive and inferential statistics T One- Sample Test and ANOVA. The most important results showed a rate of favorable attention to citizenship skills in students’ behavior and there was no significant difference in citizenship skills of students.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Citizenship
  • Citizenship Education
  • Citizenship skills
  • Secondary School