جهانی شدن، هویت مستقل از خانواده و سب کزندگی زنان شهری

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دکتری جامعه شناسی و عضو هیات علمی جهاد دانشگاهی فارس.

2 دانشجوی دکتری جامع شناسی دانشگاه شیراز

چکیده

هدف از این پژوهش، مطالعه رابطه جهانی شدن، هویت مستقل از خانواده و سب ک زندگی زنان در کلان شهر شیراز و مقایسه آن با شهر استهبان بود . پژوهش با رویکرد کمی و روش پیمایشی انجام گرفته و از ابزار پرسشنامه استفاده کرده است. جامعه آماری آن شامل زنان 20 تا 45 سال ه شهر شیراز است. حجم نمونه بر اسا س جدول لین با 95 درصد اطمینان برای شهر شیراز 383 نفر و برای استهبان 357 نفر و در مجموع 740 نفر برآورد شد . شیوه نمونه گیری، نمو نه گیری تصادفی چند جفت و ضریب همبستگی T مستقل و T مرحله ای بوده است . داده ها با استفاده از آزمون های تحلیل شدند . یافته های پژوهش نشان می دهد که سبک زندگی فراغتی زنان در شهرها بی ش تر به سمت حوزه های عمومی و شهری کشیده شده ه م چنین، تعریف زنان از هویت مستقل از خانواده با گرایش آن ها به سمت سبک زندگی فراغتی در فضای عمومی و شهری ارتباط داشته است ، اما در این دو مورد تفاوت معناداری میان کلان شهر(شیراز) و شهر کوچک تر (استهبان ) مشاهده نشده است. نتایج ه م چنین، حاکی از آن است که بین ابعاد جهانی شدن (استفاده از رسانه های ارتباطی و آگاهی از جهانی شدن و فردگرایی ) و سبک زندگی زنان در هر دو شهر رابطه معناداری وجود دارد . در نهایت، حضور زنان در فضاهای شهری تحت تاثیر جهان یشدن و تعریف هویتی مستقل از خانواده تشدید شده و هرچه این فرایندها بی شتر در جامعه رسوخ کنند، این حضور پررن گتر خواهد بود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Globalization, Independent Identity and Urban Women Lifestyle: A Comparison of Women in Shiraz and Estahban, Fars

نویسندگان [English]

  • M. Soroush 1
  • M. Hosseini 2
چکیده [English]

The aim of the research was to study the relationship between globalization, women’s identity, independence of the family, and women’s lifestyle in Estahban and Shiraz. The research used survey method which was conducted by using questionnaires. The sample consisted of women aged 20 to 45. 383 people in Shiraz and 357 women in Estahban (a total of 740 people) were studied. Results showed that women living in cities chose public areas to spend their time, but a significant difference between metropolitan city (Shiraz) and smaller towns (Estahban) was not observed. Women defined their identity as independent from family, and leisure attitudes toward the public space in urban lifestyle were connected. The results also indicated that the relationship between dimensions of globalization and lifestyle existed significantly in both cities.  More representation of women in public areas made them look more feminine and had important consequences for cities whose authorities already faced some of them as problems but they have to think more about it.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Globalization
  • Lifestyle
  • Independent Identity and Urban Women
  • Shiraz
  • Estahban Women