طراحی الگوی هویت‌سازی برند های پوشاک برای بانوان: تحلیل محتوای کیفی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت بازاریابی دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد، یزد، ایران

2 دانشیار گروه مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد، یزد، ایران

3 استادیار گروه مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد، یزد، ایران

4 استادیار گروه مدیریت جهانگردی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران

چکیده

چکیده
مقدمه و هدف: این پژوهش به هدف طراحی الگوی هویت‌سازی برندهای پوشاک برای بانوان انجام شد.
مواد و روش ها: روش پژوهش این مطالعه، از منظر هدف؛ کاربردی، از نظر ماهیت؛ اکتشافی-تحلیلی، از منظر روش‌شناسی گردآوری اطلاعات نیز شیوه کیفی با استفاده از رویکرد تحلیل محتوای کیفی از نوع قراردادی و فن مصاحبه عمیق (بدون طرح پرسش های تعقیبی) بود که در سال 1399 بین تعداد 8 نفر مشارکت‌کننده؛ با حداکثر تنوع حرفه (4 حرفه مرتبط با صنعت پوشاک)، در قالب نمونه گیری هدفمند، با رضایت آگاهانه و تا رسیدن به مرز اشباع داده‌های نظری انجام شد. مدت‌زمان مصاحبه‌ها بین 40 تا 60 دقیقه بود و جهت تحلیل داده ها از نرم افزارAtlas.ti  نسخه 7 و جهت ارزیابی و صحت داده‌ها (پایایی)؛ از چهار معیار مقبولیت، قابلیت اطمینان، قابلیت انتقال و قابلیت تائیدی پیشنهادیGuba  بهره گرفته شد.
یافته ها: پس از پیاده‌سازی مصاحبه‌ها، 248 کد اولیه تعیین شد و با استفاده از فرایند بازبینی مقوله‌ها و زیر مقوله‌ها، همچنین تغییرات مکرر در عنوان مقولات و ارتباط مقوله‌ها با زیرمجموعه مقوله‌ها، مضامین محتوایی شناسایی شدند. 4 مقوله، به همراه 8 زیر مجموعه مرتبط، شامل معرفی فرهنگ بومی ،حمایت‌های دولتی از تولید پوشاک متناسب با فرهنگ ایرانی، توجه به ارزش‌های پوششی در تبلیغات و طراحی برگرفته از البسه قومیت‌های ایرانی، به‌عنوان  مضامین محتوایی در امر طراحی یک الگوی مناسب هویت‌سازی برندهای پوشاک برای بانوان تدوین شدند.
بحث و نتیجه گیری: نتایج مشخص کرد که بها دادن به سنت‌های اصیل بومی ایرانی و حمایتی دولتی از تولیدکنندگان از طریق اعطای مشوق‌های مالی به تولیدکنندگان پوشاک اصیل ملی و بومی ایرانی که با ارزش‌های مذهبی و ملی ایرانی سازگار است، می‌تواند مسیر موفقی در راستای شکل‌گیری هویت برندهای پوشاک برای بانوان ایجاد نماید.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Designing a clothing brand identity model for women: Qualitative content analysis

نویسندگان [English]

  • masoud ghorbani dolatabadi 1
  • Shahnaz nayebzadeh 2
  • seyyed hasan hatami nasab 3
  • rahim zare 4
1 PhD student in Marketing Management, Islamic Azad University, Yazd Branch, Yazd, Iran
2 Associate Professor of Management, Islamic Azad University, Yazd Branch, Yazd, Iran
3 Assistant Professor of Management, Islamic Azad University, Yazd Branch, Yazd, Iran
4 Assistant Professor, Department of Tourism Management, Faculty of Management and Accounting, Allameh Tabatabai University, Tehran
چکیده [English]

The aim of this study was to a pattern for identifying clothing brands for women. The research method in terms of exploratory-analytical nature, from the perspective of data collection methodology, qualitative using qualitative content analysis technique of contract type and in-depth interviews between 8 participants in 4 professions related to the garment industry, has been done in the form of purposeful sampling. Atlas.ti7 software was used for data analysis. After conducting the interviews, 248 initial codes were identified and content themes were identified using the process of reviewing categories and subcategories, as well as frequent changes in the names of categories and the relationship of categories to subcategories. In this study, 7 categories with 15 related sub-categories, including reliance on internal strength and introduction of indigenous culture; Changing clothing export and import policies, government support, changing economic attitudes, paying attention to advertising and design, customer orientation and competitiveness, as well as marketing and technology development as content themes in designing a suitable model for identifying women's clothing brands. شد. The results showed that more attention was paid to the capabilities of the country and appreciation of the original Iranian indigenous traditions along with changes in economic and government supportive attitudes such as export and import of goods along with more attention to attractive and effective advertising and design; It can increase the number of domestic customers, insure some foreign markets of women's clothing to a large extent, and be useful and practical in identifying clothing brands for women.

کلیدواژه‌ها [English]

  • pattern design
  • brand identity
  • clothing brands
  • women
  1. Elahi, M. (2010). Clothing as an identity. National Studies, 11 (2 (42)), 3-30. https://www.sid.ir/fa/Journal/ViewPaper.aspx?id=208597
  2. Mousavi Bojnord, K. (2015). The Great Islamic Encyclopedia, Volume 4, Tehran: The Great Islamic Encyclopedia Center. 847 p. https://www.cgie.org.ir/
  3. Mousavi Bojnord, K. (2015). The Great Islamic Encyclopedia, Volume 4, Tehran: The Great Islamic Encyclopedia Center. 847 p. https://www.cgie.org.ir/
  4. Saraniemi, S., & Komppula, R. (2019). The development of a destination brand identity: A story of stakeholder collaboration. Current Issues in Tourism, 22(9), 1116-1132. https://doi.org/10.1080/13683500.2017.1369496
  5. Iglesias, O., Landgraf, P., Ind, N., Markovic, S., & Koporcic, N. (2020). Corporate brand identity co-creation in business-to-business contexts. Industrial Marketing Management, 85, 32-43. https://doi.org/10.1016/j.indmarman.2019.09.008
  6. Matin, P. (2014). Iranian clothing, Tehran , ethnic and national clothing and identity. National Studies Quarterly, 3 (2). Pp. 82-37. http://rjnsq.sinaweb.net/article_102197.html
  7. Arabian, B, Dehghan Chenari, M, Ahmadi, M., S & Peyvandi, P. (2019). Representation in the Iranian clothing industry; Obstacles and solutions (Case study: Yazd city), textile science and technology. 7 (4), 51-59. http://www.jtst.ir/article_96483_en.html?lang=fa
  8. Elahi, M,. (2011). National Studies. Clothing as an identity. 11 (2), 42. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=208597
  9. Graneheim, U. H., & Lundman, B. (2004). Qualitative content analysis in nursing research: concepts, procedures and measures to achieve trustworthiness. Nurse education today, 24(2), 105-112. https://doi.org/10.1016/j.nedt.2003.10.001
  10. Guba, E. G. (1981). Criteria for assessing the trustworthiness of naturalistic inquiries. Ectj, 29(2), 75. https://doi.org/10.1007/BF02766777
  11. Beck CT. Qualitative research: The evaluation of its credibility, fittingness, and auditability. Western Journal of Nursing Research. 1993; 15(2):263-6. https://doi.org/10.1177/019394599301500212
  12. Lincoln, Y. S. (2002). Emerging criteria for quality in qualitative and interpretive research. The qualitative inquiry reader, 327-345. https://doi.org/10.1177/107780049500100301
  13. Huntington, S. P. (2000). The clash of civilizations? In Culture and politics (pp. 99-118): Springer. identity sources. National Studies, 9 (34) , 31-52(Persion). https://doi.org/10.2307/20045621
  14. De Saussure, F. (2011). Course in general linguistics: Columbia University Press. Tijdschrift Voor Filosofie 49 (1):125-127 (1987)
  15. Goffman, E. (2009). Stigma: Notes on the management of spoiled identity: Simon and Schuster. https://ixtheo.de/Record/1603516840
  16. Sarvestani, R, A,. & Hajiani, E. (2009). Experimental study of Iranian, http://rjnsq.sinaweb.net/article_99745.html
  17. Watankhah, N., (2012). Pathology of the situation of Iran's textile industry, with emphasis on factories in Tehran. Master Thesis, Faculty of Management and Accounting, Islamic Azad University, Central Tehran Branch. https://www.virascience.com/thesis/96483/
  18. Ponnam, A. (2007). Comprehending the Strategic Brand Building Framework of Kingfisher in the Context of Brand Identity Prism. The Icfai Journal of Brand Management, 4(4), 63-71. https://www.researchgate.net/publication/268349999_63
  19. Ghodeswar, B. M. (2008). Building brand identity in competitive markets: a conceptual model. Journal of product & brand management. https://doi.org/10.1108/10610420810856468

Badaoui Khafid, Lebrun Anne-Marie, Su Che-Jen. 2018. ”The influence of personal and social identity on the clothing consumption of adolescents”. Canadian Journal of Administrative Sciences. Revue canadienne des sciences de l’administration nr 35 (1). 65–78. https://DOI: 10.1002/CJAS.1397.