مدل سازی عوامل موثر بر وفاداری زنان مشارکت کننده در ورزش های تفریحی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی مقطع دکترا رشته مدیریت ورزشی، گروه مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.

2 استاد مدیریت ورزشی، گروه مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی، تهران، ایران.

3 استادیار مدیریت ورزشی، گروه مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی، تهران، ایران.

چکیده

چکیده
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی عوامل مؤثر بر وفاداری زنیان شرکت­کننده در فعالیت­های تفریحی-ورزشی بود.
روش­: روش پژوهش ازنوع پیمایشی و به‌لحاظ هدف، کاربردی بود۳۶۱نفر از دانشجویان استان بوشهر که در ورزش های تفریحی شرکت داشتند، بر اساس فرمول کوکران و به روش نمونه گیری در دسترس به عنوان نمونه آماری  انتخاب شدند. ابزار جمع­آوری داده­ها، پرسش‌نامة محقق ساخته بود که در چهار بخش عوامل ورزشی (۱۳ سؤال)، عوامل تفریحی (۱۴ سؤال)، عوامل فرهنگی (۷ سؤال)، عوامل هنری (۸ سؤال) و وفاداری (۱۳ سؤال) تنظیم شد. پرسش‌نامه­ها پس از تأیید روایی محتوا و سازة آن از طریق تحلیل عاملی، در اختیار نمونه آماری قرار گرفت. داده­های پژوهش با استفاده از مدل معادلات ساختاری در محیط نرم‌افزار پی.ال.اس. تجزیه‌وتحلیل شدند.
یافته­ها: نتایج نشان داد که عوامل ورزشی، تفریحی و فرهنگی به ترتیب با ضریب مسیر (۴۷۸/۰)، (۲۸۵/۰) و (۳۹۰/۰) بر وفاداری دانشجویان مشارکت­کننده در ورزش­های تفریحی اثر مستقیم و معناداری داشتند. همچنین مشخص شد که عوامل هنری بر متغیر وفاداری تأثیر معناداری ندارد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Modeling Factors Affecting the Loyalty of Female Participants in Recreational Sports

نویسندگان [English]

  • Bibi Fakhr al-Sadat Hashemi 1
  • Farshad Tojari 2
  • Seyed Hamid Sajjadi Hazaveh 3
  • Abdolreza Amirtash 3
1 Ph.D. student of Sport Management, Faculty of Physical Education and Sport Sciences, Central Tehran Branch, Azad University, Tehran, Iran
2 Professor, Department of Sport Management, Faculty of Physical Education and Sport Sciences, Central Tehran Branch, Azad University, Tehran, Iran
3 Assistant Professor of Sport Management, Faculty of Physical Education and Sport Sciences, Central Tehran Branch, Azad University, Tehran, Iran
چکیده [English]

Introduction: The aim of this study was to investigate the factors affecting the loyalty of women participating in recreational-sport activities.
Methods: The research method was applied and targeted. 361 students from Bushehr province who participated in recreational sports were selected based on Cochran formula and sampling method as a statistical sample. The data collection tool was a researcher-made questionnaire that set up in four parts of sports factors (13 questions), recreational factors (14 questions), cultural factors (7 questions), art factors (8 questions) and loyalty (13 questions) Became. The questionnaires were provided to the statistical sample after confirmation of content validity and its structural analysis. The research data were analyzed using structural equation model in the PLS software.
Findings: The results showed that sport, recreational and cultural factors had a direct and significant effect with path coefficient (0.478), (0.285) and (0.390) on the loyalty of students participating in recreational sports. It was also found that art factors did not have a significant effect on loyalty variable.

کلیدواژه‌ها [English]

  • loyalty
  • sport
  • participation
- Madadi, Bahman; Velayati, Somayeh; Salehi Pourmehr, Hossein (2011). Investigating the role of promoting factors in participation in public sports, National Conference on Sports Recreation of Tehran Municipality, pp. 89-85. [persian].
- Bloom, M. R., & Grant, M. W. (2005). Strengthening Canada: The socio-economic benefits of sport participation in Canada. Conference Board of Canada.
- Riot, C. (2015). Female Participation in Sport and Active Recreation. ASPETAR. Sports Med. J, 4(1).
- Chelongar L., & Ghasemi V. (2020). Investigating the effective factors on women's participation in cultural activities and presenting solutions (Case study: Cultural centers of Isfahan Municipality Cultural and Recreational Organization). International Conference on Management Research and Humanities in Iran. Management Research Institute. Volume 6. [persian].
-Davari, A., Rezazadeh, A. (2016). Structural Equation Modeling with Software PLS. Publishing Jahad Daneshgahi Organization, 67-100. [persian]