بررسی تأثیر مؤلفه های درک از خود و مدیریت بدن در بین زنان شهر زنجان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان

2 علوم اجتماعی، دانشکده علوم انسانی، زنجان، ایران

چکیده

چکیده

هدف از این پژوهش بررسی تاثیر مهم ترین مولفه های تاثیر گذار بر درک از خود و مدیریت بدن در بین زنان شهر زنجان می باشد. این پژوهش از نوع پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش را زنان مراجعه کننده به کلینیک های زیبایی، آرایشگاه ها و باشگاه های ورزشی تشکیل داده‌اند. در این پژوهش 266 نفر از زنان 15 تا 55 ساله بصورت نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. داده های این پژوهش با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته برای متغیرهای جایگاه جایگاه بدن به عنوان سرمایه اجتماعی بدن بعنوان نقاب بر مدیریت بدن، میزان ساعات استفاده از شبکه های اجتماعی بر مدیریت بدن، خود شی انگاری و درک از خود به عنوان متغیرهای مستقل و پرسشنامه استاندارد (MBSRQ) برای مدیریت بدن گرد آوری شده است و با استفاده از نرم افزار SPSS23 روش های آماری توصیفی و استنباطی (رگرسیون چندگانه) تحلیل گردیده است. یافته های حاصل از رگرسیون چند گانه نشان داد که متغیرهای هاله پوشی (P<0/001)، درک از خود (P<0/001)، بدن به عنوان سرمایه اجتماعی (P<0/001) بر مدیریت بدن بیشترین تاثیر معنی دار را داشته و پس از آنها متغیر های خود شی انگاری (P<0/669) و متغیر میزان ساعت استفاده از شبکه های اجتماعی (P<0/546) تاثیر معنی داری بر متغیر مدیریت بدن نداشتند. نتایج پژوهش نشان داد متغیر های هاله پوشی ، درک از خود و بدن به عنوان سرمایه اجتماعی بر روی مدیریت بدن تاثیر دارند.
کلمات کلیدی: مدیریت بدن، درک از خود، خود شی انگاری، بدن به عنوان سرمایه اجتماعی

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Examine the most important components affecting this important to pave the way for useful measures in Zanjan city womens.

نویسندگان [English]

  • robabeh pourjabali 1
  • jilla masomi 2
1 Social Sciences Islamic Azad University-Zanjan-Iran
2 Social Sciences Islamic Azad University-Zanjan-Iran
چکیده [English]

The aim of this research is , survey of effects imortantns indexes to body managment especially among the youth and women. In this research, an attempt has been made to examine the most important components affecting this important to pave the way for useful measures in this field. This research is a descriptive-analytical survey. The statistical population of this study was women who visited beauty clinics, hairdressers and sports clubs. In this study, 266 women aged 15 to 55 years were selected as available samples. The data of this study were collected using the researcher-made questionnaire for independent variables and the standard questionnaire (MBSRQ) for the dependent variable of body management and the descriptive and inferential statistical methods (multiple regression) were analyzed using SPSS23 software. Findings from multiple regression showed that the variables of aura (P <0/001), self-perception (P <0/001), body as social capital (P <0/001) had the greatest effect on body management. It has significant meanings, followed by the object-oriented variables (P <0669) and the variables.
The use of social media (P <0.056) did not have a significant effect on body management variables. The results showed that the variables of aura, self-perception and the body as social capital have an effect on body management.
Keywords
Body management, self-perception, self-objectification, body as social capital

کلیدواژه‌ها [English]

  • "Body management"
  • "self-perception"
  • " self-objectification"
  • " body as social capital"