ساخت و اعتباریابی ابزار سنجش کجروی دختران نوجوان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری جامعه شناسی مسائل اجتماعی ایران ، واحد بابل، دانشگاه آزاد اسلامی،بابل، ایران

2 دانشیار گروه جامعه شناسی، واحد بابل، دانشگاه آزاد اسلامی ،بابل، ایران

3 دانشیار گروه جامعه شناسی، واحد بابل، دانشگاه آزاد اسلامی، بابل، ایران

چکیده

زمینه و هدف: از آنجا که نوجوانان دختر، پتانسیل‌ها و سرمایه‌های اصلی هر کشوری به شمار می‌روند، کجروی آنان به عنوان یکی از چالش‌های مهم حوزه خانواده، تأثیر مستقیمی بر آینده‌ی کشور خواهد داشت. هدف این پژوهش ساخت و اعتباریابی ابزار سنجش کجروی در دختران نوجوان بود.
روش: جامعه آماری پژوهش شامل دانش‌آموزان متوسطه اول شهر فیروزکوه به عنوان نوجوانان دختر در سال تحصیلی 1398-1399 است و نمونه آماری بر اساس فرمول کوکران، 200 نفر انتخاب شد. برای تهیه پرسشنامه، پس از بررسی مبانی نظری و مصاحبه با اساتید جامعه‌شناسی حوزه آسیب‌های اجتماعی و بررسی مسائل اجتماعی، پرسشنامه مورد هدف ساخته شد. پس از تأیید روایی محتوایی گویه‌ها، برای رفع ابهام و وقوف به مشکلات احتمالی آزمون، از چند نفر خواسته شد تا به پرسشنامه پاسخ دهند و عبارات و واژه‌های نامفهوم را مشخص کنند. به دنبال این اجرای آزمایشی، شکل برخی از گویه‌ها تغییر کرد، ولی گویه‌ای حذف نشد.
یافته‌ها: برای تحلیل داده‌های پژوهش، از آزمون‌های تحلیل عامل اکتشافی با نرم‌افزار spss24 و تحلیل عامل تاییدی مرحله دوم با نرم‌افزار Amos 24 استفاده شد. پایایی پرسشنامه با استفاده از روش آلفای کرونباخ، محاسبه و مناسب ارزیابی شد. یافته‌ها نشان داد که ابزار ساخته شده برای سنجش کجروی دختران نوجوان، همه ابعاد (تقلب، پرخاشگری، وندالیسم، کجروی فرهنگی، کجروی جنسی، کجروی دینی و کجروی نوپدید) را می‌سنجد.
نتیجه‌گیری: با توجه به میزان اعتبار و روایی بدست آمده، پرسشنامه طراحی شده با عنوان کجروی در دختران نوجوان ابزاری مناسب برای مطالعات در این زمینه است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Building and validating the test (measurement) scale of deviance of adolescent girls

نویسندگان [English]

  • shiva pour ghazi 1
  • ali asghar abbasi asfajir 2
  • ali rahmani firouzah 3
1 Ph. D. Student in Sociology, Social Issues, Islamic Azad University, Babol, Iran
2 Associate Professor in sociology department, Babol branch, Islamic azad university, Babol, Iran
3 Associate Professor of sociology in Azad university of Babol Branch
چکیده [English]

Purpose: Since adolescent girls are the main potentials and assets of any country, their deviance as one of the important challenges in the field of family will have a direct impact on the future of the country. The aim of this study is to build and validate the scale of deviance of adolescent girls.
Method:The statistical society includes a number of the adolescent girls in firozkoh, and the statistical sample was chosen, on the basis of cochran formula, 200 people. For preparing the research tools, after confirming the content validity of the items, and interviewing with the scope of sociology of the social harms scope and reviewing the social issues, the intended questionnaire, was prepared after ralidating the content validation of the items, to remove the ambiguity and recognize the possible problems of the test, some people were requested to answer the questionnaire and define the unclear phrases and words. Following for implementation this test, the form of some items, was changed, but not of them was deleted. Finding:For analyzing the investigation data, the exploratory factor analysis test with the software spss 24 and confirmatory factor analysis of the second stage with the software amos 24 was used. The reliability of the questionnaire, was calculated using cronbach Alpha method. The findings showed that the built test measures seven dimensions.
Conclusion: Considering the amount of earned validity the questionnaire of deviance of adolescent girls, is a suitable tool to for the fear of the crime in the women.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Validity
  • Building
  • girls
  • deviance
  • adolescent
  1. Rahmani Firoozjah, A., Abbasi Asfjir, A. A., Mousavizadeh, R. (2016). Sociological study of deviant behaviors of female high school students in Behshahr in the academic year 2012-2013. Quarterly Journal of Sociological Studies of Youth, 6(21), 98-67.
  2. Wehmeier, S. (2005). Oxford Advanced Learner’s Dictionary of CurrentEnglish. London, Seventh Edition, publishing by oxford, 418.
  3. Office of Social Injury Reduction. (2011). The role of technical and vocational skills training in reducing crime as one of the social harms. Technical and Vocational Education Organization.
  4. Goode, E., & Ben-Yehuda, N. (2010). Moral panics: The socialconstruction of deviance. John Wiley & Sons.

5. McLaughlin, E. Muncie, J. (Eds.). (2012). The Sage dictionary of criminology.  Sage.

6. Salimi, A., Davari, M. (2006), Sociology of Deviance.  Qom, Research Institute and University, 7.

  1. Giddens, A. Birdsall, K. (2009). Sociology, translated by Hassan Chavoshiyan. Tehran: Ney publication.
  2. Farjad, M. H. (1996). Social pathology and sociology of deviations, seventh edition, Tehran, Badr Research and Publications Office, 169.
  3. Kendall, D. (1999). sociology in our time. Londan- Wadsworth.
  4. Soltani, M. R., Orei, M. (2016). Study and analysis of the role of the family in reducing or increasing the deviations and crimes of managers. Quarterly Journal of Security Studies of Imam Hossein University, 5(18), 61-91.
  5. Shoemaker, D. J. (2010). Theories of Delinquency, an Examination of Explanations of Delinquent Behavior. Sixth edition, New York: Oxford University Press.

 

  1. Agnew, R. (1991). The interactive effects of peer variables on delinquency. American Journal of Criminology, 29(1), 47-72.
  2. Alivardinia, A., Ebrahimi, Gh. A., Salehnejad, S. (2011). Sociological study of the effect of rational choices on deviant behaviors: A case study of Urmia University students. Iranian Social Issues, 2 (5 and 6), 143-167.
  3. Cheng, J. (2012). The Effect Factor for Students’ Deviant Behavior. The Journal of Human Resource and Adult Learning, 8 (2), 26-32.
  4. Murray, J. Farrington, D. (2005). Parental Imprisonment: Effects on Boys' Antisocial Behaviour and Delinquency through the Life-Course. Journal of Child Psycholology and Psychiatry, 46(12), 1269-1278.
  5. Blair, S. L. (2017). Adolescent risk-taking behaviors and school performance: Distinguishing the experiences of boys and girls, International Journal of Criminology and Sociology, 6, 146-158.
  6. Livazovic, G. Hrvatska, R. Z. (2017). Role of family peers & school in externalized adolescent risk behavior. Hrvatska revija za rehabilitacijskaistraživanja, 53, Supplement, str. 186-203.
  7. Safarzadeh, S. (2009). Delinquent woman and related personality and cultural factors. Women and Culture, 81-94.
  8. Sahami, S., Hosseinozai, E., Parvizzadeh, A. (2017). Construction and validation of multidimensional delinquency scale of adolescents and young people. Quarterly Journal of Psychological Methods and Models, 8(3,29), 86-71.
  9. Alivardinia, A., and Younesi, E. (2015). Introduction to the construction, validation and validation of the scale for measuring students' deviant behaviors. Quarterly Journal of Strategic Research in Security and Social Order, 4(1), 45-58.
  10. Abbasi Asfajir, A. A. (2010). Study of the relationship between modernist behaviors and mild social deviations (explanation of deviant behaviors of young girls in Babylon based on the characteristics of modernity. Behavioral Sciences, Volume 2, Number 5.
  11. Rahmani Firoozjah, A. Kaldi, A. (2007). Factors Affecting Youth Abnormalities. Social Welfare Quarterly, 7(2), 191-212.
  12. Sirajzadeh, H. (2004). Tehran Adolescents' Report on Social Deviations and Its Implications for Cultural Management. Journal of Humanities, 41-42, 53-84.
  13. Golchin, M. (2006). Social deviation of young people in the mirror of research (an example of the application of secondary analysis technique. Social Sciences Letter, 28, 124- 158.