بررسی شاخص‌های عملکرد اجتماعی مربیان تربیتی زن از نظر اولیاء دبیرستان‌های شهرستان داراب

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه علوم تربیتی، واحد مرودشت، دانشگاه ازاد اسلامی ، مرودشت ایران

2 عضو هیأت علمی گروه پژوهشی فن‌آوری آموزشی راهبر- اداره کل آموزش و پرورش استان فارس.

چکیده

این مقاله مبتنی بر پژوهشی توصیفی و از نوع پیمایشی است. هدف از این پژوهش بررسی وضعیت عملکرد مربیان تربیتی زن در دبیرستان­های شهرستان داراب از جنبه علمی، مذهبی، الگو بودن، تعامل با دانش آموزان، اوقات فراغت و نگرش نسبت به آنان از نظر مدیران، معلمان و مربیان تربیتی بود. جامعه آماری در این پژوهش تمامی اولیاء دبیرستان­های زن شهرستان داراب بودند که با استفاده از نمونه­گیری خوشه­ای چند مرحله­ای انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفتند. حجم نمونه مورد بررسی در این پژوهش120 نفر بودند که با استفاده از جدول مورگان محاسبه شد. از این تعداد 101 نفر در این مطالعه شرکت نمودند. داده­های این پژوهش متناسب با شاخص­های فوق با استفاده از یک پرسشنامه 24 سئوالی گردآوری شدند. برای تأمین اعتبار محتوایی پرسشنامه از منابع علمی موجود و نظر متخصصین موضوعی استفاده شد. پایایی پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرنباخ برابر 0.86 برآورد گردید داده­های حاصل از این مطالعه با استفاده از شاخص­های آماری میانگین، انحراف استاندارد، چولگی و آزمون های تی، تحلیل واریانس، ضریب همبستگی و تحلیل رگرسیون چندگانه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج بدست آمده از این پژوهش نشان داد که؛ مربیان تربیتی ذیل شاخص­های عمل به وظایف، وضعیت علمی، رضایتمندی، دادن اطلاعات مذهبی و نگرش، به ترتیب با 0.245، 0.182، 0.175، 0.093 و 0.013 میزان چولگی، ارزیابی پایینی را به خود اختصاص داده­اند. این نتایج در سطح (P<0.000) معنادار می­باشند. هم­چنین از جنبه علمی بودن، مدیران ارزیابی مثبت­تری از عملکرد مربیان در این زمینه نسبت به خود مربیان داشته­اند (P<0.025).

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Studying the Indicators of Social Performance among Female Educational coaches at Female High School in Darab City

نویسندگان [English]

  • R. Z 1
  • A.M O 2
چکیده [English]

This article is based on descriptive research and survey. The purpose of this study is to evaluate the performance of female educational coaches in Darab city at high schools from the aspects of science, religion, modeling, leisure time, interaction with students and attitudes of the administrators, teachers and educational coaches towards them. Statistical population in this study was included all female high school staff in Darab. A sample size of 120 people selected and studied by cluster sampling was calculated by Morgan table and finally 101individuals participated in this study. The data was collected by a questionnaire of 24 questions fitted by the above criteria. Available scientific sources and the experts' opinions were used to assure content validity. The reliability of questionnaire was calculated by Cronbach's Alpha coefficient estimated 0.86. The data was analyzed by statistical mean, standard deviation, T- test, analysis of variance, correlation and multiple regression analysis cases were analyzed. The results showed that educational coaches have low assessments in the indicators of practicing their duty, scientific status, satisfaction, religious information and attitudes with skewed levels 0.245, 0.182, 0.175, 0.093 and 0.013 respectively. These results are significant in the level of P

کلیدواژه‌ها [English]

  • Educational Coaches
  • Indicators of Performance
  • Religious
  • Model
  • Leisure Time
  • Attitudes
  • Relationships