جایگاه زن به‌مثابه شر در سینمای کیمیایی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه علوم سیاسی ،واحد رباط کریم،دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

2 دکتری تخصصی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران

چکیده

هدف: بررسی جایگاه زن در سینمای کیمیایی باتوجه ‌به اهمیت جایگاه مسعود کیمیایی در سینمای ایران و نظر به اهمیت نقش مردانگی و رفاقت در آن، به بررسی و ریشه‌یابی دلایل رویکرد زن‌ستیزانه در سینمای مردسالار کیمیایی و تبدیل زنان به شخصیت‌های درجه‌دو در سینمای موردنظر، هدف این تحقیق می‌باشد.
روش­:در این پژوهش از روش تحلیل محتوای کیفی و روش نمونه‌گیری هدفمند استفاده شده است  و با توجه به رویکرد کیمیایی به زنان با استفاده از تحلیل و دسته‌بندی ویژگی‌های کاراکتر زن فیلم در 20 فیلم کیمیایی و بررسی 29 کاراکتر زن  به بررسی تأثیر منفی زنان آثار مذکور بر زندگی قهرمان مرد پرداخته شده است. سؤال اصلی این است که چرا زنان در سینمای کیمیایی دارای نقش حاشیه‌ای اند و به‌ عنوان  نماد شر تصویر می‌شوند؟  فرضیه اصلی این پژوهش این است که کیمیایی با ارائه سه تصویر از زنان یعنی هوس‌باز  و فتنه‌انگیز، معشوقه بی‌وفا و ناموس تجاوز پذیر، ایشان را عامل اصلی تباهی و مرگ همچون شری گریزناپذیر برای قهرمانان مرد فیلم‌هایش تصویر کرده است.
یافته­ها: طی بررسی سینمای کیمیایی می‌بینیم در آن سوژه زنانه همگی به‌مانند زنان اسطوره‌ای هستند که مردان را به‌سوی شر و نیستی و مرگ هدایت می‌کنند؛ همچنین قهرمانان فیلم‌های کیمیایی، مردانی نیستند که زندگی پرارزش خود را فدای عشق به یک زن کنند؛ بلکه در راه آرمان‌ها و ارزش‌هایی که قهرمانان فیلم بالاتر می‌دانند که همانا مردانگی است جان‌فشانی می‌کنند؛ چراکه حضور زنان در زندگی آنان بدون اصالت بوده و حتی تجربه رهاشدن از یک عشق زنانه، گاهی آنان را پخته‌تر و ستایش برانگیز تر کرده است؛ بنابراین در این تحقیق تلاش داریم به واکاوی هرچه بیشتر نقش زنان در فیلم‌های مهمی همچون قیصر ، سرب ، اعتراض. و ..  بپردازیم.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Analyzing the position of women as evil in the cinema of Masoud Kimiaei

نویسندگان [English]

  • rozhan hesam ghazi 1
  • mohamaad nejadiran 2
1 Assistant Professor ,Department of Political Science, Robat Karim Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
2 PhD, Islamic Azad University, Science and Research Branch, Tehran, ir_1400@yahoo.com
چکیده [English]

Rejecting myths does not mean destroying all dramatic relations between the sexes, it does not mean denying the meanings that are truly revealed to men during female reality, it does not mean eliminating poetry, love, adventure, happiness and dreams, it just means that It is requested that the basis of behaviors, feelings and desires be based on the truth. Maybe new myths will emerge. (1) Therefore, in this research, we are trying to answer the question, what is the position of women as female subjects in the cinema of Masoud Kimiaei? Let's examine the position of anti-feminist myths in history by emphasizing Simone de Beauvoir's approach in Masoud Kimiaei's cinema to the subject of women as a symbol of nothingness and death and desire taken from historical myths with a feminist approach; Therefore, in Kimiai's works from Caesar to the contemporary period, we will briefly examine the position of women as evil in Masoud Kimiai's cinema. For example, in the film Crime (2009), the filmmaker shows that dependence on women, even if it does not lead to their betrayal or infidelity, can ruin men's lives or lead them to seditious and troublesome behaviors.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Female subject
  • chemical cinema
  • Simone de Beauvoir
  • myth
  • evil and nothingness
  1. H O. Woman and Myth. Oraz Literary Magazine. 2008.
  2. S DB. Second Sex. Tehran2008.
  3. W D. History of Civilization, Age of Faith. second ed. Tehran: Organization of Islamic Revolution Publications and Education; 1989.
  4. Yarahamdi L, Farshad M, Taghizadegan M. Sociological analysis of Masoud Kimiyai's works. Sociology of Art and Literature, second year, first issue, spring and summer 2010. 2010:199.
  5. Hamidreza S. An introduction to the political history of Iranian cinema (1901-2001): nei; 2002.
  6. Majdi ZZ, Ravadrad A. A legendary hero in the cinema of Masoud Kimiaei, Zahra, Taher. Summer Communication and Cultural Studies Journal. 2018(55).
  7. Alaa PN. two reviews: A trip to Klidar and the role of women in Kimiyai cinema 2014. Tehran: Aghah; 2014.
  8. Z M, A R, V T. A mythical hero in the cinema of Masoud Kimiaei. Cultural Studies and Communication Quarterly. 2018;55.
  9. A S, P M. Interaction and Discourse Confrontation of the Discourse Semiotics of the Deer Movie. Quarterly Journal of Cultural and Communication Studies Fall 2016. 2016.
  10. M H. Looking at the works and thoughts of Masoud Kimiaei, the fifth and last part. Cinema Review Spring 2018. 2018:31.
  11. L YA, M F, Taghizadegan. Sociological analysis of Masoud Kimiaei's work, second terms. Journal of Sociology of Art and Literature. 2019(1):197.
  12. M MS. Masoud Kimiyai book. Aban book: Tehran; 2016.
  13. Z G. A collection of essays on criticizing and introducing the works of Masoud Kimiaei: from the red line to the cry. Tehran: Didar; 1999.
  14. J M. A Sociological Analysis of the Interaction of hero and Everyday life in Masud Kimiai’s Cinema. Sociological Journal of Art and Literature. 2012(2):99-123.
  15. Gh A. The Place of Content Analysis Method in Cinema. Farabi 1998:19.
  16. N H. Bible Dictionary. 1, editor. Tehran: Asatir; 1998.
  17. Books from the Old Testament (second legal books). 1st, editor. Tehran: Ney Publishing; 2010.
  18. M K. Dialogue of the Symphonic Meeting of Pen and Camera, Humanities and Cultural Studies Institute, ISNA News Agency. 2017.