بررسی مدل ساختاری رابطه‌ی بین میزان استفاده از تکنولوژی‌های ارتباطی و خشونت نوجوانان دختر استان بوشهر

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

استادیار جامعه‌شناسی، گروه علوم اجتماعی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

10.30495/jzvj.2024.31923.4019

چکیده

هدف: همزمان با پیچیده‌تر شدن جوامع امروزی، رسانه‌های ارتباطی نیز پیچیده‌تر گشته ، تأثیرات مختلفی  بر انواع مسائل اجتماعی جوامع، از جمله انحرافات اجتماعی داشته‌اند. خشونت نیز به عنوان یکی از انواع انحرافات اجتماعی، از جمله مسائلی است که به دلیل وسعت تأثیرات آن، نیازمند سنجش همه‌جانبه بوده است؛ از اینرو در این مقاله، تأثیر تکنولوژی های ارتباطی بر آن سنجیده می‌شود. هدف اصلی این مقاله، مطالعه ساختاری رابطه‌ی بین میزان استفاده از تکنولوژیهای ارتباطی و خشونت دانش‌آموزان دختر استان بوشهر است.
روش­:در این مقاله با استفاده از روش توصیفی پیمایشی از نوع همبستگی و از طریق ابزار پرسشنامه، رفتارهای خشونت‌آمیز 1049 نفر از دانش‌آموزان دختر استان بوشهر مورد مطالعه قرار گرفت. روش نمونه‌گیری نیز به صورت خوشه‌ای چندمرحله‌ای است.
یافته ­ها:یافته‌های این پژوهش گویای آن است که متغیرهای تکنولوژی های ارتباطی، آشفتگی روابط خانوادگی و باورهای مذهبی  با رفتارهای خشونت­آمیز رابطه دارند. نتایج تحلیل مسیر نیز نشان می‌دهد که متغیر وابسته رفتارهای خشونت‌آمیز، مستقیماً تحت تأثیر متغیر تکنولوژیهای ارتباطی (46/0 =Beta) قرار گرفته است؛  در مجموع  این متغیر، توانسته است مقدار 10 درصد از تغییرات این متغیر وابسته را توضیح دهد. بر همین اساس، در مدل مسیر، تنها متغیر تکنولوژی های ارتباطی توانسته است به شکل مستقیم تأثیر معنی‌داری بر روی متغیر وابسته داشته باشد و تأثیر متغیرهای آشفتگی روابط خانوادگی و باورهای مذهبی به صورت غیرمستقیم بوده است؛ همچنین بر اساس شاخص‌های برازش، این مدل با استفاده از آماره­های RMSEAبا مقدار 042/0 و X2/DF با مقدار 88/2، از برازش خوبی برخوردار است. بر اساس نتایج این پژوهش، از بین عوامل تعیین‌کننده‌ی رفتارهای خشونت‌آمیز دانش‌آموزان دختر، نقش تکنولوژی‌های ارتباطی بسیار تعیین‌کننده است؛ پیشنهاد می‌شود در سطح مدارس، آموزش‌های لازم جهت شناخت این تکنولوژی‌ها و نحوه‌ی مواجهه با آن‌ها از جانب مشاوران پرورشی در اختیار دانش‌آموزان دختر قرار گیرد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Investigating a Structural Model of the Relationship Between the Usage of Communication Technologies and Violence Among Female Students in Bushehr Province

نویسنده [English]

  • Amene Abbasi
Professor of Sociology, Department of Social Science, Tehran, Iran
چکیده [English]

Introduction: As contemporary societies become increasingly complex, communication media have also become more intricate, exerting various effects on social issues, including social deviations. Violence, as one of the forms of social deviance, is a social issue that requires comprehensive assessment due to its wide-ranging implications. Therefore, this article examines the influence of communication technologies on violence among female students in Bushehr Province.

Materials and Methods: A survey method was employed, utilizing a questionnaire tool to study the violent behaviors of 1,049 female students in Bushehr Province. The sampling method adopted was a multistage cluster sampling technique.

Findings: The findings of this research indicate that communication technology variables are related to the disruption of family relationships and religious beliefs, as well as violent behaviors. Path analysis results reveal that the dependent variable of violent behaviors is directly affected by the communication technology variable (β = 0.46), accounting for 10% of the variance in the dependent variable. Accordingly, in the path model, only the communication technology variable has a direct significant impact on the dependent variable, while the effects of disrupted family relationships and religious beliefs are indirect. Furthermore, based on fit indices, the model demonstrates good fit with RMSEA (Root Mean Square Error of Approximation) of 0.042 and X2/DF (Chi-square divided by degrees of freedom) of 2.88.

کلیدواژه‌ها [English]

  • violence
  • communication technologies
  • religious beliefs
  • family relationships
  1. 1- Abdollahi R. Prevention of Adolescents’ Tendency toward Violence with an Emphasis on Social Learning. Journal of Psychology and Educational Sciences. 2021;7(1):397-402.
  2. 2- Berger P, Luckmann T. The Social Construction of Reality. New York: Penguin Books; 1966.
  3. 3- Best J. Social progress and social problems: Toward a sociology of gloom. Sociological Quarterly. 2001;42(1):1-12.
  4. 4- Brown RL. Social Concern, the Mass Media and Violence. Screen. 1970;11(4-5):3-15.
  5. 5- Bushman B, Whitaker J. Media influence on behavior. 2017.
  6. 6- Coker TR, Elliott MN, Schwebel DC, Windle M, Toomey SL, Tortolero SR, et al. Media violence exposure and physical aggression in fifth-grade children. Academic pediatrics. 2015;15(1):82-8.
  7. 7- Ebrahimi Gavam S, Khatibzadeh M. Investigating family status of runaway girls with emphasis on their abuse. Police Women. 2014;7(19):78-92.
  8. 8- Ebrahimi S, Goodarzi F. Violence and Television. Journal of Forensic Medicine. 2001;7(25):65-72.
  9. 9- Ferguson CJ, Colwell J, Mlačić B, Milas G, Mikloušić I. Personality and media influences on violence and depression in a cross-national sample of young adults: Data from Mexican–Americans, English and Croatians. Computers in Human Behavior. 2011;27(3):1195-1200.
  10. 10- Ghadami M. The Role of Parental Violence and TV Programs in Violent Behavior of Studies. Quarterly Journal of Family and Research. 2012;9(2):95-126.
  11. 11- Gheisari Z, Sahebdel H, Ebrahimpour M. Effectiveness of Motivational Psychtherapy on High-Risk Behaviors (Violence and Sexual Behavior) of Students. Pajouhan Scientific Journal. 2021;19(3):27-33.
  12. 12- Guo X, editor Research on the Influence of Media Violence on Youth. 2021 International Conference on Social Development and Media Communication (SDMC 2021); 2022: Atlantis Press.
  13. 13- Herda‐Rapp A. The social construction of local school violence threats by the news media and professional organizations. Sociological Inquiry. 2003;73(4):545-74.
  14. 14- Huesmann LR, Eron LD, Dubow EF. Childhood predictors of adult criminality: are all risk factors reflected in childhood aggressiveness? Criminal Behaviour and Mental Health. 2002;12(3):185-208.
  15. 15- Iraanian Legal Medicine Organization. Statistics of Conflict in the Year 2021. Tehran: Medicine Organization; 2021.
  16. 16- John J, John S, Raghunadhan T. Role of Media in Augmenting Violence in Adolescent Youth an Indian Perspective. Journal of New Media and Mass Communication. 2020;6(1):12-9.
  17. 17- Kharazani SH. The Relationship Between the Students’ Use of Cyber Space and Their Tendencies Toward Violence. Quarterly of Criminal & Intelligence Researches. 2016;11(1):161-84.
  18. 18- Mehdizadeh S, Ghazinejad M, Ghaemi Jandabi R. Isual Media and Violent Behavior in Adolescent. Bi-Quarterly Journal of Policing & Social Studies of Women & Family. 2016;6:67-85.
  19. 19- Motyl AJ. The social construction of social construction: implications for theories of nationalism and identity formation. Nationalities Papers. 2010;38(1):59-71.
  20. 20- Naghdi V. Investigating the Influence of Ethical and Educational Norms on Youth Violence. Journal of Social Science Order Research. 2012;4(3):8-39.
  21. 21- Office of the Surgeon General. A report of the surgeon general. Rockville (MD): Office of the Surgeon General; 2013.
  22. 22- Oxman-Martinez J, Marinescu V, Bohard I, editors. Shades of violence: The media role. Women's Studies International Forum; 2009: Elsevier.
  23. 23- Rideout VJ, Foehr UG, Roberts DF. Generation M 2: Media in the Lives of 8-to 18-Year-Olds. Henry J Kaiser Family Foundation. 2010.
  24. 24- Specter M, Kitsuse J. Constructing Social Problems. New Brunswick, New Jersey: Transaction Publishers; 2013.
  25. 25- United Nations. Civilians continue to bear the brunt of violent conflicts, with record numbers forcibly displaced. 2022.
  26. 26- Usefi N, Beshlideh K. Optimism-Pessimism and Religious Beliefs as Predictors of Divorce. Biannual Journal of Applied Counseling. 2011;1(2):73-96.