طراحی الگویی برای توان‌افزایی زنان در قوه قضاییه

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد مدیریت دولتی گرایش رفتار سازمانی، گروه مدیریت و حسابداری، دانشکده علوم انسانی، زنجان، ایران

2 دانشیار گروه مدیریت و حسابداری ، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه زنجان، زنجان، ایران

3 استادیار مدیریت، گروه مدیریت و حسابداری، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه زنجان، ایران

چکیده

هدف: هدف پژوهش حاضر ارائه مدلی جهت توان‌افزایی زنان در قوه قضاییه  است.
روش­: روش پژوهش کیفی از نوع نظریه داده بنیاد است. بعد از مصاحبه با 21 نفر از زنانی که معیارهای مدنظر پژوهش را داشتند، کدگذاری مصاحبه­ها در سه مرحله‌ی  باز، محوری و گزینشی انجام شد و  نتایج یافته‌های پژوهش در چهار طبقه کلی «شرایط علی»، «شرایط زمینه­ای»، «شرایط مداخله­گر» و «پیامدهای فردی، اجتماعی و سازمانی» تقسیم­بندی شدند که در نهایت، مدل توان‌افزایی زنان در قوه قضاییه ترسیم شد. قابلیت اعتماد با تکنیک سه‌گوشه‌سازی  و اعتبار  با استفاده از تکنیک تایید اعضا و موارد ناهمخوان انجام شد که حاکی از اعتبار نتایج تحقیق بود.
یافته­ ها: یافته‌های تحقیق بیانگر آن است که توان افزایی زنان تحت تاثیر عوامل فردی، سازمانی و فراسازمانی قرار دارد که  با تقویت این عوامل می‌توان خودباوری و عزت نفس، رضایت شغلی آنها را ارتقا داد و اعتماد مدیران سازمانی به استفاده از ظرفیت و توانایی‌های زنان و باور سایر زنان به وجود نظام شایسته‌سالاری در سازمان و احساس تعلق و تعهد سازمانی را ایجاد کرد، همچنین استفاده موثر از ظرفیت و توانمندی‌های نیمی از جمعیت کشور، تغییر نگرش جامعه نسبت به توانمندی‌های زنان را رقم زد.
نتایج: نتایج پژوهش حاضر نشان می­دهد که مهم­ترین مولفه در کل مولفه‌های توان‌افزایی زنان، مولفه کسب دانش شغلی است. به نظر می­رسد با افزایش دانش شغلی زنان می‌توان آنها را برای به عهده گرفتن مشاغل مدیریتی توانمندتر کرد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Designing a model for Empowerment women in the judiciary

نویسندگان [English]

  • elham khosravani 1
  • mostafa jafari 2
  • fatemeh ghasemzadeh 3
1 Master of public administration, Majoring in organizational behavior, Faculty of Humanities, Zanjan, Iran
2 Associate Professor of Management, Department of Management and Accounting, Faculty of Humanities, Zanjan University, Zanjan, Iran
3 Assistant Professor of Management, Department of Management and Accounting, Faculty of Humanities, Zanjan University, Zanjan, Iran
چکیده [English]

Abstract

Introduction: The purpose of this research is to present a model for empowering women in the judiciary

Methods: Qualitative research method is grounded theory type. After interviewing 21 women who met the research criteria, the interviews were reviewed, organized and coded in three stages, open, central and selective, and the results of the research were divided into four general categories: "causal conditions", "contextual conditions". ", "intervening conditions" and "individual, social and organizational consequences" were divided, and finally, the model of empowering women in the judiciary was drawn. Reliability was done with the triangulation technique and validity was done using the member confirmation technique and discrepant items, which indicated the validity of the research results.

Findings: The findings of the research show that Empowerment of women is influenced by individual, organizational and extra-organizational factors, and by strengthening these factors, it is possible to improve their self-confidence and self-esteem, their job satisfaction, and the trust of organizational managers in using the capacity and abilities of women and the belief of other women in the existence of a meritocracy system in The organization created a sense of belonging and organizational commitment, and the effective use of the capacity and capabilities of half of the country's population changed the society's attitude towards women's capabilities.

The results: The most important component in all components of women's empowerment is the component of acquiring job knowledge. It seems that by increasing women's job knowledge, they can be empowered to take on management jobs

کلیدواژه‌ها [English]

  • توان‌افزایی زنان
  • توانمندی ذهنی
  • توانمندی رفتاری

1.            Braverman-Bronstein A, Ortigoza AF, Vidaña-Pérez D, Barrientos-Gutiérrez T, Baldovino-Chiquillo L, Bilal U, et al. Gender inequality, women’s empowerment, and adolescent birth rates in 363 Latin American cities. Soc Sci Med. 2023 Jan 1;317:115566.
 2.            Emami Naini N, Mirhashemi M, Bagheri N. The effectiveness of an Improving personal skills training package on enhancing cognitive-behavioral abilities of marginalized women. Soc Res (New York). 2023;14(58):1–22.
 3.            Kazemipur S. Women and management in higher education (obstacles and solutions). Conf women Manag High Educ. 2015;         
 4.           Harris JA, van der Windt P. Empowering women or increasing response bias? Experimental evidence from Congo. J Dev Econ. 2023;164:103097. 
 5.            Kouser S, Munir S, Abedullah. Does communal women empowerment mitigate the risk of acute respiratory infection among under-five children in Pakistan? Public Health. 2022 Apr;205:133–8.           
 6.            Sheldon H, Shwachman Kaminaga A. What’s in a name? Property titling and women’s empowerment in Benin. Land use policy. 2023 Jun 1;129:106608.         
 7.            Mwambi M, Bijman J, Galie A. The effect of membership in producer organizations on women’s empowerment: Evidence from Kenya. Womens Stud Int Forum. 2021 Jul 1;87(July):102492.           
 8.            Bonis-Profumo G, Stacey N, Brimblecombe J. Measuring women’s empowerment in agriculture, food production, and child and maternal dietary diversity in Timor-Leste. Food Policy. 2021;102:102102.
 9.            Leahy-Warren P, Nieuwenhuijze M. Measuring women’s empowerment during the perinatal period in high income countries: A scoping review of instruments used. Heliyon. 2023 Apr 1;9(4).  
 10.          DeJaeghere J, Pellowski Wiger N, Le H, Luong P, Ngo NTH, Vu TT, et al. Why do aspirations matter for empowerment?: Discrepancies between the A-WEAI domains and aspirations of ethnic minority women in Vietnam. World Dev. 2022 Nov 1;159.
 11.          Badku B, Ghasemi Siani M, Ranjbaraki A, Shakiba A, amedi Shambayat M. Analysis of the effect of social capital on changes in the level of sustainable rural development with the empowerment approach of the local community (Case study: villages of Ahmadi district of Hajiabad city). Q J Sustain Urban Rural Dev /. 2023;1(1).
 12.          Jeshan Shahriari N, Jalalian H, HajAlizadeh A, Zare Nasire S. Rural Women’s Commenton the Impact of the Qale Ganj Local Community Empowerment Plan on Women’s Empowerment (Case of Sorkh Qale Township). Rural Dev Strateg. 2020;7(3):287–301.
 13.          Moghaddas Farimani S, Mirtorabi MS, Ghaemmaghami SS. Social - Economic Empowerment of Rural Women and Effective Factors on It (Case Study: Members of Rural Women’s Microfinance Funds in the Zanjan Province). Rural Dev Strateg. 2020 Sep 22;7(3):347–63.        
 14.          Ciappei C, Liberatore G, Manetti G. A systematic literature review of studies on women at the top of firm hierarchies: critique, gap analysis and future research directions. Sustain Accounting, Manag Policy J. 2023 Dec 18;14(7):202–31.       
 15.          Jafari M. An Inquiry into Iranian Religious Eulogists’ Mental Models; a Qualitative Analysis with Strategic Approach. Relig Commun. 2021 Feb 19;27(2):81–115.
 16.          Strauss AL, Corbin JM. Grounded theory in practice. Sage; 1997.         
 17.          Smelser NJ. Comparative methods in the social sciences. Quid Pro Books; 2013.
 18.          Keshavarzi F, Shamshiri B. The Applied Model of Women’s Empowerment Development in Iranian Society: A Mixed Methods Study. Woman Dev Polit. 2020 Sep 22;18(3):463–84.
 19.          Rezaei A, Zarafshani K, Khoshmaram M, Shiri N. Determinants of Women’s Psychological Empowerment in Rural Areas of Marvdasht Township. Psychol Methods Model. 2019;10(37):97–116. 
 20.          Etebarian A, Arefi M, Salehizadeh S. An Investigation of Technical-knowledge and Behavioral Empowerment of Employees (Cultural and Recreative Organization of Esfahan Municipality). 2010;
 21.          Nasralhi vosta L. The role of empowerment in explaining sustainable development (Study case: graduate students of Tehran University). Vol. 5, Sociology of Sport. 2020.