تبیین نقش عفاف و حجاب در پایداری امنیت اجتماعی از دیدگاه قرآن

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه الهیات و معارف اسلامی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران

2 دانش آموخته دکتری رشته‌ی مدرسی معارف اسلامی، دانشگاه علوم قرآن و حدیث، تهران، ایران

3 گروه آموزش علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران

چکیده

هدف: هدف پژوهش حاضر، شناسایی عُمق و ابعاد دو مفهوم "عفاف و حجاب" و "امنیت اجتماعی" از منظر قرآن و تبیین رابطه آن‌ها در نظام اجتماعی مطلوب قرآن کریم است.
روش­: روش‌شناسی پژوهش حاضر از نوع تحلیل محتوای کیفی است که بر اساس آن  آیات قرآن کریم متناسب با عنوان پژوهش مورد تحلیل قرار گرفته و بر اساس آن تأثیر عفاف و حجاب با امنیت اجتماعی مورد بررسی قرار گرفته است. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد که امنیت اجتماعی، یکی از عمده‌ترین اهداف اساسی تشریع حجاب است و حجاب و عفاف کارکردهای مشخصی برای امنیت اجتماعی جامعه دارد که ازجمله‌ی آن‌ها سلامت روابط اجتماعی و بستن راه‌های نفوذ بیگانگان است.
یافته­ ها: فهمِ مبتنی بر قرآن از جایگاه حیاتی و نسبت این دو مفهوم، علاوه بر تعمیق معرفت دینی و جهت دادن صحیح برای دستیابی به اصلی‌ترین نیازهای واقعی انسان و جامعه انسانی، ارائه راهکار تضمینیِ برون‌رفت از بحران‌های اخلاقی و اجتماعی است که اساسی‌ترین نیازهای انسان امروز یعنی آرامش و امنیت را با چالش‌های جدی مواجه کرده است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

تبیین نقش عفاف و حجاب در پایداری امنیت اجتماعی

نویسندگان [English]

  • sajjad nikkhoo 1
  • a a 2
  • Salman Rezvankhah 3
1 Department of Theology and Islamic Education, Farhangian University, Tehran, Iran
2 Granduated With a Phd In Islamic Studies, University Of Quran And Hadith, Tehran, Iran
3 Department of Educational Sciences, Farhangian University, Tehran, Iran
چکیده [English]

1.mahdiaslani.PhD Candidate in Islamic Thought Teaching, University of Quran and Hadith, Pardis, Tehran.mahdiaslani710@gmail.com(نویسنده مسئول)

2.sajjadnikkhoo.PhD Candidate in Islamic Thought Teaching, University of Quran and Hadith, Pardis, Tehran.nikkhoo313@yahoo.com



هدف پژوهش حاضر، شناسایی عُمق و ابعاد دو مفهوم "عفاف و حجاب" و "امنیت اجتماعی" از منظر قرآن و تبیین رابطه آنها در نظام اجتماعی مطلوب قرآن کریم است. فهمِ مبتنی بر قرآن از جایگاه حیاتی و نسبت این دو مفهوم، علاوه بر تعمیق معرفت دینی و جهت دادن صحیح برای دستیابی به اصلی ترین نیازهای واقعی انسان و جامعه انسانی، ارائه راهکار تضمینیِ برون رفت از بحران های اخلاقی و اجتماعی است که اساسی ترین نیازهای انسان امروز یعنی آرامش و امنیت را با چالش های جدی مواجه کرده است.

در این پژوهش، بعد از توضیح مفاهیم بنیادین «قرآن»، «امنیت اجتماعی» و «عفاف و حجاب» به صورت متناسب با رویکرد و جهت گیری موضوع مقاله و تبیین جایگاه امنیت اجتماعی و فرهنگ عفاف و حجاب و اثبات اینکه اساسا قرآن، عفاف و حجاب را از مصادیق مهم تحقق، بقا و ارتقاء امنیت اجتماعی می داند و امنیت اجتماعی، یکی از عمده ترین اهداف اساسی تشریع حجاب است، کارکردهای اجتماعی عفاف و حجاب و رابطه عفاف و حجاب و امنیت اجتماعی در قرآن مورد بحث قرار گرفته شده است.

کلیدواژه‌ها [English]

  • عفاف و حجاب
  • امنیت اجتماعی
  • قرآن
  • پوشش اسلامی
  • زنان و بانوان
  1. Shayegan, Fariba, Asgari, javad,(2018), The role of police management in controlling the phenomenon of hijab under the study of the second district of Tehran, Social security studies, Y12, No46, pp21-42.

  2. Fazelian, Porandokht,(2016), Investigating the relationship between the type of hijab and the level of social security among women in Tehran, Research journal of women, first year, no2, pp65-86.

  3. Khamnei, Sayyad Ali, 1998, The remarks were made in the session of the question and the response of the responsible managers and editors of student publications.(25/june/1998) (farsi.khamenei.ir).

  4. Sharif Razi, 1414 lunar year, نهج البلاغه, Qom, دار الهجره.

  5. Agah, Yasra, Factors affecting social security from the perspective of the Koran and the Hadith, Keyhan newspaper, no19482, date: 8/October/2009.

  6. Tajari, Ali Asghar, Anzari, Masoumeh, 2015, Ansari:” The origin of social security from the perspective[1] of the Holy Quran” Translation studies, fifth year, no 19, 141-154.

  7. Momeni, Mohtahsam, 2017, the station of social security in holy Quran, noticing station of The World Assembly of Shia studies (shiastudies.com)

  8. Rostami,Fatemeh, 2012, hijab role in developing social security, noticing station Public Relations Department of Islamic Propaganda of Bushehr Province .

  9. Kazemi Sahlavani, Hasan, 2014, Hijab and chastity and their role in social and family security from the perspective of the Koran, Kowsar Quranic quarterly magazine, 13th year, no.46, pager 149-159.

  10. Tayyebi, Nahid, (1999), Hijab and chastity; a review, woman massage magazine, no.95Young Journalists Club (yjc.ir).

 

  1. Zahedi, Abdulreza, Amra'e, Ayub, Nazarbeigi, Maryam,(2010), The Holy Quran method in the process of institutionalizing "chastity" and "Hijab" by the order of time of sending( verses), Women's Strategic Studies Quarterly, no.49, pages: 49-106.             

  2. Al-Raghib al-Isfahani, Husain Bin Mohammad, 1412 lunar year, مفردات ألفاظ القرآن‏، تحقیق: صفوان عدنان داوودى, Beirut, Darolqalam.
  3. Ashoori, Dariush, 1387, Political Encyclopedia[2], Tehran, pearl, 16th.
  4. Gholamalizadeh, Zohreh, 2017, investigating effective causes on stable Social Security; damages, strategies, legal specialized station of Cafe Hoghough (cafehoghough.com).

 

  1. Motahhari, Morteza, 1993, collection of works of the martyred teacher; Motahhari, Tehran, Sadra, third.
  2. Mohseni, Reza Ali, 2010, sociological analysis of social security and its role in reducing crime and social damage, journal of good rode and disciplinary security, course2, no.4, pages 1-23.
  3. Makarem Shirazi, Naser, 1995, Tafsir Nemooneh, Tehran, دار الکتب الإسلامیة،, first.
  4. Ibn shobeh Harani, Hasan Bin Ali, 1404 lunar year, تحف العقول عن آل الرسول ص, Qom, The lecturers community, second.
  5. Dehlhoda, Ali Akrar, 1998, Dehkhoda dictionary, Tehran, Tehran University.
    Qara’ati, Mohsen, Tafsir Noor , cultural institute of lessons from Quran, 11th.
  6. Baqeri, khosrow, 2017, a relook at the Islamic upbringing, Tehran, Madreseh, 41th.
  7. Tamimi Amadi, Abd al-Wahid Bin Mohammad, 1410 lunar year, غرر الحکم و درر الکلم‏،, Qom , دار الکتاب الإسلامی.

  8. Hamfer, 1999, invisible hands (the notes of Mr, Hamfer the Britain’s spy[3] in Islamic countries, translation: Ehsan Qarani, Tehran, Golestan-e Kowsar, seco.

  9. Haddad- e Adel, Gholam Ali, 1991, culture of nudity and cultural nudity, Tehran, Soroush.
  10. Faqih Haqqani,Mousa, 2018, the speech in the meeting named: Westernization and influence of Colonialism in Iran,6/march/2019, subject no.6605,  Institute of Contemporary[4] Iranian History Studies, (iichs.ir)

 

  1. Mottaqi Hindi, Ali, 1401 lunar year, News channel, 2017, news code ۵۴۳۲۰۳, 25/ November/2017 (irinn.ir).

  2. Aroosi Hoveizi, Abd Ali Bin Jumma, 1415 lunar year, تفسیر نور الثقلین, research: Sayyed Hashem Rasouli Mahallati, Qom, Esma’elian.

  3. Ibn Shajari, Hebatollah bin Ali, 1427 lunar year, أمالی ابن الشجری, investigator: Tanahi, Mahmoud Mohammad, Egypt, Cairo, مکتبة الخانجی

  4. The Holy Quran.

[1] - دیدگاه

[2]- دانشنامه سیاسی

[3]- جاسوس

[4] -معاصر