مطالعه جامعه شناختی نقش مداخله گرایانه متغیر پذیرش اجتماعی در تاثیرگذاری رسانه‌ها بر گرایش زنان به زیبایی با عمل جراحی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار جامعه شناسی گروه علوم اجتماعی دانشگاه تبریز

2 کارشناس‌ارشد مطالعات زنان

3 کارشناس ارشد جامعه شناسی

چکیده

امروزه، جراحی­های زیبایی، به عنوان یکی از جراحی­های پرطرفدار در دنیا شناخته می‌شود. افرادی که به این جراحی­ها اقدام می‌کنند، لزوماً مشکل جسمی ندارند؛ بلکه اغلب به خاطر ملاک­های زیبایی قابل قبول در اجتماع که همانا پذیرش اجتماعی می‌باشد، دست به این اقدام می‌زنند. بر این اساس، این تحقیق با هدف سنجش میزان گرایش زنان به زیبایی با عمل جراحی در نظر دارد به بررسی تاثیر عواملی چون پذیرش اجتماعی و رسانه‌ها بر این گونه جراحی­ها بپردازد. روش تحقیق، پیمایشی بوده و 385نفر به شیوه نمونه‌گیری طبقه‌ای­تصادفی متناسب انتخاب گشته‌اند. روش آماری مورد استفاده، شامل رگرسیون چند متغیره و تحلیل مسیر بوده و برای محاسبه ضرایب مسیر از برآوردهای روش ایموس[1] استفاده گردیده است. نتایج تحقیق نشان داد تاثیر متغیر پذیرش اجتماعی بر میزان گرایش زنان به زیبایی با عمل جراحی بیش­تر از متغیر رسانه‌ها بوده است. هم­چنین، متغیرهای یاد شده توانسته‌اند، 31 درصد تغییرات متغیر وابسته را تبیین نمایند.



 

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Sociological Study of the Intervening Variable of Social Acceptance in the Effectiveness of Mass Media on the Tendency of Women to Cosmetic Surgery

نویسندگان [English]

  • m. a 1
  • b. m 2
  • f. a 3
چکیده [English]

Today, cosmetic surgery is known as one of the most popular operations in the world. People who undergo these surgeries may not have physical problems but often do this action due to the certainly acceptable criteria of beauty in the community that is the social acceptance. Accordingly, this study intended to determine the influencing factors on the cosmetic surgery to study the effects of mass media and social acceptance on such surgeries. Method of research was survey and 385 people have been selected by stratified random sampling. The statistical methods including multiple regression and path analysis were used and estimation method of AMOS was utilized to calculate the coefficient path. The results showed that the effect of social acceptance variable on the tendency of women for cosmetic surgery is more affected than the media variable. Also, the variables mentioned above have been able to explain 31% of changes in the dependent variable.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Cosmetic Surgery
  • Social Acceptance
  • Mass Media
  • Tabriz
  • Women