بررسی رابطه ی وسایل ارتباطی نوین با هویت جنسیتی جوانان شهر شیراز

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استاد جامعه شناسی دانشگاه شیراز

2 دانشجوی کارشناسی ارشد برنامهریزی گردشگری دانشگاه تهران

3 دانشجوی کارشناسی ارشد جامعهشناسی دانشگاه شیراز

چکیده

این پژوهش پیمایشی پیرامون رابطه ی وسایل ارتباطی نوین (اینترنت و تلفن همراه)، با هویت جنسیتی جوانان دختر و پسر (دانش‌آموزان مقطع متوسطه ی شهر شیراز) بوده است. جامعه ی آماری پژوهش دانش آموزان دختر و پسر مقطع متوسطه ی نواحی چهارگانه ی آموزش و پرورش شهر شیراز بودند. داده های مورد نیاز نیز با استفاده از نمونه گیری تصادفی مرحله ای از میان 368 نفر دانش آموز گردآوری شد. در چارچوب نظری پژوهش نظریه ی هویت اجتماعی ریچارد جنکینز و آنتونی گیدنز بکار برده شد. یافته های این پژوهش نشان دادند که بین کاربرد اینترنت و تلفن همراه با منطقه ی محل تحصیل رابطه ای معنی دار وجود داشته است. بین جنس و استفاده از اینترنت نیز رابطه ای معنی داری وجود داشت، اما همزمان رابطه ای معنی دار میان استفاده از تلفن همراه و جنسیت پاسخ گویان وجود نداشته است. بین طبقه و کاربرد تلفن همراه و اینترنت نیز رابطه وجود داشته است. بین کاربرد اینترنت و تلفن همراه با هویت جنسیتی در میان دختران رابطه ای معنادار وجود نداشت، در حالی که بین استفاده از اینترنت و هویت جنسیتی در میان پسران رابطه وجود داشته است
 

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

A Study of the Relationship between Modern Communication Technologies and Gender Identity of Students A Case Study of High School Students of Shiraz

نویسندگان [English]

  • H. Ahmadi 1
  • S. Hashemi 2
  • A. Ruhani 3
چکیده [English]

This study was a survey on the relationship between modern communication technology (internet & cell phone) with gender identity of students. The sampling frame of the study included all high school in Shiraz. 368 students were sampled using random stratified sampling strategy. Theoretical frameworks of the study were Jenkins’s and Giddens’s social identity theories. The results of the study showed that there was a significant relationship between using internet and cell phone and education area. Similarly, It was found that there was a significant relationship between using internet and cell phone and gender of the students. Further, there was a significant relationship between students’ social class and using cell phone and internet. No significant relationship was found between the use of cell phone and internet and gender identity among girl students. However, there was a significant relationship between using internet and cell phone and gender identity of boy students
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Gender Identity
  • Modern Communication Technology
  • Social Identity
  • Internet
  • Cell Phone
1- احمدلو، ح. 1381. بررسی رابطه میزان هویت ملی و هویـت قـومی در بـین جوانـان تبریـز ".پایـان نامـه
کارشناسی ارشد جامعه شناسی، تهران، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس.
2- ادیبی، م، یزدخواستی،ب، فرهمند، ب. 1387. جهانی شدن فرهنگ با تاکید بر هویت اجتماعی جوانان
شهر اصفهان، فصلنامه مطالعات ملی، شماره 35، ص 99.
3- ایمان،م، ت، کیذقان، ط. 1382. بررسی عوامل مؤثر بر هویت اجتماعی زنان(مطالعه موردی شهر شیراز).
پایان نامه کارشناسی ارشد جامعه شناسی،شیراز:دانشکده تحصیلات تکمیلی، دانشگاه شیراز.
4- جنکینز، ر.1381. هویت اجتماعی. ترجمه: تورج یاراحمدی، تهران، نشر شیرازه، چاپ اول.
5- چلبی، م .1375. جامعه شناسی نظم: تشریح و تحلیل نظری نظم اجتماعی. تهران: نشر نی.
6- حبی، ا، فتحی آذر، ا، محمد، ب. 1389. جهانی شدن و هویتهای محلی و جهانی دانشجویان (مطالعه
موردی: دانشگاه تبریز. فصلنامه پژوهشات فرهنگی، سال سوم، شماره 2، صص101-121.
7- حبیبی، م .1376. بررسی اخلاق کار در ایران. جلد اول، موسسه فرهنگ، هنر و ارتباطات.
8- حسینزاده، ع، فرهنگ، ا، نیازی، ا. 1388. بررسی عوامل موثر بر هویت اجتماعی دانشجویان دختر
دانشگاه شهید چمران اهواز. فصلنامه جامعه شناسی کاربردی. شماره 35. ص 1
9- دواس، د، ا. 1376. پیمایش در تحقیقات اجتماعی. ترجمه هوشنگ نایبی. تهران: نشر نی.
10- دوران، ب. 1387. هویت اجتماعی: رویکردها و نظریهها، تهران: انتشارات جهاد دانشگاهی.
11- ربانی، ر، شیری، ح. 1388. اوقات فراغت و هویت اجتماعی، فصلنامه تحقیقات فرهنگی، سال 2، شماره
.209 -242صص ،8
12- روشه، گ. 1370. کنش اجتماعی. ترجمه هما زنجانی زاده، مشهد:انتشارات دانشگاه فردوسی.
13- ریتزر، ج. 1374. نظریههای جامعه شناسی در دوران معاصر. ترجمهی: محسن ثلاثی، تهران: انتشارات
علمی.
14- غضنفری، ف. 1385. بررسی مقایسهای بهزیستی دانشجویان دختر وپسر بر حسب ارزیابی از هویت
اجتماعی و هویت فردی.فصل نلمه اصول بهداشت روانی، سال 8، شماره 31و32.
15- کاستلز، مانوئل.1380. عصر اطلاعات:اقتصاد، جامعه و فرهنگ. جلد اول:ظهور جامعه شبکه ای، علی
پایا (ویراستار ارشد)، احد علیقلیان، افشین خاکباز. تهران: طرح نو.
16- گیدنز،آ. 1378.تجدد و تشخص(جامعه و هویت شخصی در عصر جدید) . ترجمه ناصر موفقیان، تهران:
نشر نی.
17- Gurin, P.and Townsend, A. 1986 . properties of gender consciousness.
British Journal of social psychology. London.
18- Helsper, E. J. 2010. Gendered Internet Use Across Generations and Life
Stages. Communication Research. Vol: 37. No:3. PP: 352-374.
19- Irving, C. J. and English, L. M. 2010. Community in Cyberspace: Gender,
Social Movement Learning, and the internet. Adult Education Quarterly. Vol:2,
No:1. PP:1-17
20- Johnson, V. 2010. Women and the Internet: A Micro Study in Chennai,
India. Indian Journal of Gender Studies. Vol:17. No: 1, PP: 151-163
21- lin, n. 2001 . Fundation of Social Reasearch,New York: Mgraw Hill
22- Shin, H. K. and Kim, K. K. 2010. Examining identity and organizational
citizenship behaviour in computer-mediated communication. Journal of
Information Science . Vol. 36, No. 1 . PP: 114–126.
23- Siara, B. 2007. Uk Poles. Cyber Space and Identity issues at The British
Sociological Association Annual Conference University of East
London,Saturday 14th April 2007.