برساخت مفهوم اعتماد به همسر در فضای مجازی (موردمطالعه: زنان ساکن شهر یزد)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استاد جامعه شناسی دانشگاه الزهرا(س) تهران

2 دانشجوی دکتری جامعه شناسی دانشگاه الزهرا(س) تهران

چکیده

      در این پژوهش با اتخاذ رویکرد استقرایی و اکتشافی، ادراکات و معانی اعتماد به‌همسر در فضای مجازی در بین زنان شهر یزد مطالعه شده است. روش پژوهش کیفی و از نوع نظریه‌پردازی مبنایی می‌باشد. تکنیک گردآوری داده­ها، روش گروه متمرکز و مصاحبه عمیق نیمه ساخت‌یافته با 22 نفر از زنان ساکن شهر یزد بود، که براساس نمونه‌گیری نظری و مطابق با منطق اشباع نظری جزء نمونه تحقیق قرار گرفتند تا معانی ذهنی، تجربیات و دیدگاه‌های آنان مورد اکتشاف قرار گیرد؛ هم‌چنین اطلاعات حاصل از اشتراک مطلب در شبکه‌های اجتماعی نظیر فیس‌بوک، وایبر و... نیز از دیگر منابع تحقیق بود. پس از کدگذاری داده‌ها، مقولات در راستای سه سوال ادراک پاسخگو از پدیده (مقولات محوری: آرامش ذهنی و روانی و صداقت گفتاری و عملی)، عوامل موثر بر آن پدیده (مقولات محوری: تطابق گفتار و رفتار؛ روابط عاطفی و اخلاقی و شناخت و شاخصه‌های همسر) و استراتژی‌های برخورد با آن (مقولات محوری: اعتراض؛ اختلال در روابط و گرایش به روابط اجتماعی جدید، اضطراب، تردید و نگرانی و برخورد مثبت و منطقی) از دید زنان تنظیم و مدل پارادایمی ترسیم گردید. حاصل تحلیل و واکاوی متون مصاحبه‌ها 282 مفهوم، 94 مقوله و 9 مقوله محوری بود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Construction of Trust to Spouse in Virtual Space (Case Study: Women Living in Yazd)

نویسندگان [English]

  • KH. S 1
  • R. Z 2
چکیده [English]

This paper seeks the perceptions and meanings of trust in spouse in virtual space by inductive and exploratory approach among the women living in Yazd. Research method was Qualitative with Grounded Theory. Data was collected through focus groups and in-depth semi-structured interviews in 2014. A Sample of 22 women was selected through theoretical sampling. In addition, the information shared on social networking sites such as Facebook, Viper and etc. formed another source for our study. After coding the data, categories were adjusted in the form of three main questions of research from the perspective of the women: the women's perception of phenomena (Central issues: mental calmness and sincerity of speech and action), effective factors on the phenomena (central issues: matching words and deeds; emotional and moral relations, understanding and characteristics of partner) and strategies for dealing with it (the central issues: protests, disturbances in relationships and trends in social relationships, anxiety, doubt and worry and positive and logical dealing). Then paradigmatic models were drawn. The result of analysis and exploration of interviews was 282 Concept, 94 categories and 9 central issues.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Honesty
  • Mental Relaxation
  • trust
  • Women
  • Cyberspace
  • Grounded theory